Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 31 januari 2017

Tandläkarbesök och läxor.

Av rikku - 31 januari 2017 10:03

Idag hade Vanja tid hos tandläkaren. Tiden var satt till klockan åtta och vi åkte lite tidigare med förhoppningen att få komma in lite tidigare så hon inte skulle behöva missa så mycket av skolan. Men icke! Istället fick vi komma in extra sent, tio över åtta. Blä. Både Vanja och jag var uttråkade vid det laget.


Så började undersökningen som blev lite av en pärs för tösen. Sköterskan ville rönta hennes tänder för att se att vuxentänderna var på gång som de skulle, eller något sådant. Anledningen till varför försvann lite grann i utförandet, kan man säga. Sköterskan ville använda stora röntgenplåtar för att få med både nuvarande tänder och kommande, men de var ju alldeles för stora för Vanja. Hon klarade inte av att stänga munnen, än mindre bita ihop. Plåtarna skar in i hennes mun och hon grät. Till slut bytte sköterskan till de mindre plåtarna och vi lyckades ta bilderna. En av Vanjas mjölktänder har inte kommit upp hela vägen, och de ville ta nya bilder på den tanden. Det gick inte alls. Eller ja, bilden togs, men den visade inte det de ville ha fram och nu gjordes inga fler försök, tack och lov. Istället beslöts det att en ny tid skulle bokas. "Om ett halvår" skulle hon bli kallad igen, vilket tydligen i tandläkarvärlden är i november. Fråga mig inte hur den ekvationen går ihop..


Klockan nio var Vanja tillbaka i skolan igen. Jag kan bara hoppas att hennes mun inte är alltför öm efter denna behandling.


Själv ska jag till jobbet om en timme. Jag har varit sjuk hemma länge nu, jag gick hem från jobbet i onsdags, och även om jag inte mår helt bra än så kan man ju inte vara hemma hur länge som helst heller. Nej, idag behöver jag gå tillbaka till jobbet och så hoppas vi på det bästa. Jag vet inte ens riktigt vad det är för sjukdom jag har varit hemma för. Jag fruktade maginfluensa när jag gick hem i onsdags, men jag vet inte om det stämmer helt in på mina symptom. Jag har varit yr, illamående (men inte kräkts!), haft fruktansvärt ont i magen, feber, muskelvärk, huvudvärk, halsont och frossa. Dålig i magen har jag varit, (jag har lekt stafettlopp till toaletten med mig själv) men som sagt, inte kräkts, så jag vette tusan om det är maginfluensa eller inte.


Jag mår fortfarande lite konstigt, men det är i alla fall mycket bättre.


Igår gjorde Vanja sina läxor och Lukas, som aldrig får läxor, fick lite uppgifter av mig att lösa. Jag gillar läxor, dels för att jag tror att barn lär sig bra när de får öva och dels för att jag som förälder får lite insyn i vad det är de håller på med i skolan och hur bra mina barn är eller inte är på olika grejer.


Först skrev jag upp tio additionstal till Lukas. Naturligtvis efter att ha kollat med honom vad det är för slags matte de håller på med i skolan, vilket är addition och subtraktion av tal upp till tio. Jag hann knappt vända ryggen till så var han klar med talen (helt korrekta svar hade han dessutom!) och jag skrev upp tio nya tal, denna gång med subtraktion. Det tog lite längre tid för honom, men han svarade alla rätt där också. Sedan fick han öva lite på stavning. Jag sa femton ord av varierande svårighetsgrad som han fick skriva upp. På dessa femton ord hade han bara fyra fel! :) Jag blev riktigt stolt över honom. Ett av orden, telefon, var jag nästan säker på att han skulle stava fel, för det gör de flesta barn. Precis som jag själv gjorde i skolan, så stavade han ordet "telefån".


Jag tror att vi ska fortsätta med lite hemmagjorda läxor. Även om Lukas fröken verkar vara allergisk mot läxor så tycker jag att det är bra med dem, och så är det lite roligt också.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards