Thorn without a rose

Alla inlägg under oktober 2013

Av rikku - 20 oktober 2013 20:29

*varning för skryt*


Idag har vi varit så duktiga här hemma. Tommy åkte iväg tidigt till IKEA och köpte gardinstänger så vi kunde sätta upp de nya gardinerna som vi hämtade upp igår. Medan han var iväg så passade jag och barnen på att städa, och oj! vad mycket vi fick gjort! Vi har:


  • Plockat ur diskmaskinen
  • Diskat
  • Tvättat tre maskiner tvätt
  • Hängt tvätten
  • Vikt all torr tvätt
  • Dammtorkat nedervåningen
  • Dammsugit nedervåningen
  • Torkat av borden
  • Torkat av spisen
  • Torkat av diskbänken
  • Städat i ordning köksön
  • Plockat upp alla leksaker
  • Bytt sängkläder
  • Dammsugit hela övervåningen
  • Städat i ordning databordet

Vanja, min duktiga lilla tjej, dammsög sitt rum helt själv, dessutom! De har varit så duktiga allihop, faktiskt. Okej, Lily städade inte så mycket, men hon är duktig ändå. :) Idag har hon lärt sig säga "Lukas", eller rättare sagt, "Uka". Man blir så glad för varje ord hon säger som vi förstår. :)


Tommy fixade i ordning gardinstängerna direkt när han kom hem, så vi har satt upp två av tre gardiner. Gardinerna i det sista fönstret sätter vi upp imorgon. Det gjorde verkligen stor skillnad på intrycket när vi fick upp dem. Nu ser det ännu mer bebott ut här hemma. ;)


I övrigt så får jag säga att vi trivs väldigt bra här. Det är lugnt och skönt och man kan se stjärnorna! Det är svårt i en stad, för det är ju aldrig mörkt där. Lite oroar man sig för vintern, men inte mycket. Vi vet ju inte hur isoleringen håller sig. Vissa grannar har skrämts med historier om vatten som frusit sönder rören och sådant, men vi får hoppas att allt klarar sig. Vintern är ju på väg, så snart vet vi åt ena eller andra hållet.


Skolan funkar bra för Vanja än så länge. Imorgon börjar deras nya lärare (den de har haft tidigare är egentligen inte lärare, men hon har fått hoppa in så länge i väntan på att en ny lärare ska anställas då den förra har blivit långtidssjukskriven) och vi får hoppas att hon är bra och att barnen gillar henne.


Förskolan funkar också bra. På torsdag är det föräldramöte, det ska bli kul. Mindre kul är att Lily ska börja snart. :( Min lilla bebis! Vi fick papper om platserbjudande för henne i veckan. Den sjunde januari är det dags att börja skola in henne. Uuuuh, vill inte! Fast.. vill ändå. Men ändå inte! Jag tycker om att jobba och trivs med att jobba, men hon är ju så liten än! Inte ens ett år än, fast tiden dit går väldigt fort. Det är mindre än en månad kvar tills hon fyller år. Usch. Kan inte tiden stå still lite grann? Jag vill inte att min bebis ska bli stor så fort. Med största sannolikhet så är hon min sista bebis och jag vill ha kvar min lilla gosiga bebis så länge som möjligt. :/

Av rikku - 14 oktober 2013 14:38

I helgen har något så ovanligt som en minisemester inträffat för mig och Tommy! Vi åkte en bussresa till Rostock, Tyskland. Avfärden gick på lördag morgon och sent söndag kväll var vi hemma igen. Större delen av tiden åkte vi visserligen buss, och det var lite tröttande, men på det stora hela så har det varit jättebra. Vi åkte buss från Lilla Edet och vidare till Göteborg, där några bytte buss eftersom de skulle till Lübeck, inte Rostock. Från Göteborg gick resan till Helsingborg och så färjan över till Helsingör. Vi färdades genom Danmark och gick på den stora färjan i Gedser för en två timmars svajig överfart till Rostock. Väl framme i Tyskland så stannade bussen först till på Calle, en affär som sålde alkohol i mängder, där vi stannade i 1.5 timmar. Jag tyckte först att det lät som väldigt långt stopp, men det tog längre tid än vad man hade kunnat tro. Tommy hade ändå en lista klar på vad han skulle handla och vi behövde bara leta upp föremålen på listan, men det tog ändå lång tid.


Vid åttatiden var vi framme vid hotellet. Jag hade hoppats komma fram något tidigare, men det var okej ändå. Efter att ha checkat in och lämnat väskan på hotellet tog vi med kameran och gick på en promenad i Rostock. Rostock är en fantastisk stad, måste jag säga. Vilken arkitektur! Det var som att promenera rakt in i medeltiden. Vi hade som mål att gå till Gamla stan, men vi gick såklart fel, men hittade istället en restaurang att äta på. Jag beställde Schnitzel Wiener Art, vilket jag antar är samma som Wienerschnitzel, och Tommy beställde lasagne. Jag måste återkomma med namnet på restaurangen, jag har tyvärr glömt för närvarande vad den hette, men den var underbar! Jag har aldrig ens sett en så stor schnitzel i hela mitt liv! Den täckte nästan hela tallriken och inte hade de snålat in på pommesen heller. Det var så mycket mat att jag var tvungen att lämna. Vi hade tänkt köpa efterrätt också (de hade bananasplit!), men det var så mycket mat på våra tallrikar så vi orkade helt enkelt inte. Supergott var det.


Efter middagen så gick vi tillbaka till hotellet och lade oss för att sova. Sängarna var ganska hårda (okej, de var stenhårda), men det gick att sova i dem också. Jag vaknade en gång på natten av något högt ljud, men jag minns inte längre vad för typ av ljud det var, och jag somnade om nästan omedelbart. Men, och är inte detta typiskt?, när vi nu hade möjlighet till sovmorgon, tror ni inte att vi vaknade strax efter sju på morgonen? Suck! Nåja, det var ju bara att gå upp. Vi gick ner till frukosten och åt, och det var absolut inget fel på frukosten på hotellet, och därefter gick vi en sväng till i Rostock med kameran innan det var dags för hemfärd.


                                                                                         

Av rikku - 6 oktober 2013 19:50

Det här har varit en väldigt slö helg. Tack vare Tommy så fick jag sovmorgon både igår och idag, och det var väldigt nödvändigt. Jag är så trött nuförtiden så jag vet knappt var jag ska göra av mig själv. Redan vid sju-åtta så börjar ögonen falla ihop och det enda jag vill är att lägga mig och sova. Om jag bara fick sova en hel natt någon gång i veckan så skulle det ju vara mer uthärdligt, men varje natt så får jag springa upp, flera gånger per natt. De senaste nätterna har det varit extremt mycket då jag har fått gått upp minst varannan timme för att något av barnen har vaknat och behöver mig.


Visst, det är en övergående period och det är något man helt enkelt får kämpa sig igenom, men hittills har perioden varat i sex år, så det är inte underligt att kroppen vill ha mig i säng redan sju på kvällen. Sömn behöver man ju. Det går inte att komma ifrån.


Men visst är det lite tragiskt ändå. Jag sa till Tommy igår, när vi lade oss vid tio-tiden, att för 10-14 år sedan, då hade kvällen bara börjat när klockan närmade sig tio. Då var man antingen på väg in eller redan inne på Statt och väntade på att kvällen skulle dra igång. De flesta gick ju ut först efter tio, men vi var fattiga och gick in före tio då inträdet var gratis. Sedan festade man antingen tills det stängde, vid två, eller tills bussen gick, vid ett. SEN blev man trött. Jaja, det var tider, det och nu är man gammal.


Hur som helst. Efter middagen idag så tänkte jag att "fasen heller att vi ska sitta inne hela helgen", så jag drog med mig alla barnen ut. Innan vi hann ut så kom Vanjas kompis Isabell och ville leka med Vanja, så hon följde med oss på vår promenad. Först gick vi ner till sjön där barnen sprang runt och lekte och sedan gick vi vidare in i skogen. Barnen fick springa av sig ordentligt, i alla fall. Lily satt mest still och utforskade sin omedelbara närhet, men jag tror hon hade kul också. :)


                                         

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards