Thorn without a rose

Alla inlägg under november 2014

Av rikku - 26 november 2014 11:57

Igår sken solen för första gången på evigheter. Jag gick ut och tog lite bilder innan jag åkte till jobbet. Man får ju passa på, liksom.


Idag är det dimmigt, så det var tur att jag gjorde det.


                                 

Av rikku - 24 november 2014 11:29

Jag har inget dåligt att säga om Edguys förra konsert som vi var på, 2011. Bandet var fantastiskt, Tobi var rolig mellan låtarna, det var ordentligt drag och jag älskade det.


Men. Den här konserten var ändå så mycket bättre, inte på grund av Edguys framträdande; det var som alltid perfekt och underbart. Men det var skillnad i förbanden. Förra konserten var det två förband; Fullforce och Kottak. Fullforce var bra, men jag hade aldrig hört dem innan så det var ingen riktig inlevelse för mig när jag lyssnade på dem. Det var mer ett "hm, ja, de är bra". Kottak var skräp. Det var fel typ av musik, låtarna var inte särskilt bra, sångaren var någon avdankad trummis, tror jag det var, från något känt band (Scorpions kanske?) och han krävde publikens fulla medverkan i sina låtar och vi i publiken var inte imponerade. Det kändes som en evighet innan Edguy kom på scen. Men när de väl kom så exploderade hela stället i extas.


Den här gången var det bara ett enda förband, men det var inte vilket förband som helst, utan Freedom Call. Inte nog med att jag har lyssnat på Freedom Call och därmed kände igen en hel del av låtarna (dock inte alla), jag gillar dem och det är drag när de spelar. Jag stod långt fram och studsade upp och ner i takt med låtarna och sjöng med för full hals där jag kunde texterna. När det var dags för paus mellan Freedom Call och Edguy så var jag redan genomsvettig. Men oj, så kul jag hade!


När Tobi skuttade ut på scenen så drog han igång direkt med Love Tyger och därifrån gick det i en rasande fart. Jag kan ju alla Edguys låtar så jag sjöng (nåja, skrålade) med i alla låtar för full hals och struntade fullkomligt i om jag fördärvade halsen, igen. Men de två allra bästa ögonblicken från konserten var när 1) Tobi talade om för oss att de spelade in konserten (=instant happiness) och när de spelade balladen Save me. Det grämde mig något så fruktansvärt när jag fick reda på 2012 att de spelade Save me i London på konserten vi aldrig kom fram till. Förra konserten var det Land of the miracle som spelades och den är ju också jättebra, men Save me finns det få ballader som klår.


När Freedom Call spelade så stod jag ganska långt fram och fick väldigt många fina bilder på bandet, men när Edguy spelade så stod vi längre bak och bilderna blev inte alls lika bra. :( Men några bra bilder blev det, även om de flesta blev något suddiga.


                                                                                                     

Av rikku - 23 november 2014 13:37

Jag visste att det var längesen jag bloggade, men jag trodde faktiskt inte att det hade hunnit gå tre månader. Jag får skämmas. Verkligen.


Nå, jag får gå igenom vad som hänt de senaste tre månaderna senare, just nu tänkte jag prata om de senaste dagarna. Jag har fått väldigt mycket huvudvärk den senaste tiden. Barnen bråkar konstant. Det går inte en dag utan att det är bråk, skrik, smäll i dörrar och "det ska jag säga till mamma!". Till råka på allt så är det ett väldigt spring på nätterna. De är törstiga, kissnödiga, drömmer mardrömmar, vill in och gosa, dricka välling, hittar inte snutten.. Det tar aldrig slut. Det känns som att jag är uppe och springer med barnen fem till tio gånger per natt. Jag hinner knappt somna om förrän nästa barn, eller samma barn, kommer upp igen. Så jag är trött och grinig till en början med och så bråkar ungarna ovanpå det. Det är en väldigt explosiv kombination som inte är bra. Jag har skrikit väldigt mycket på barnen. Känns som att jag inte får göra annat än säga till dem att sluta bråka. Just nu ligger Lily och sover middag och jag har skickat in de större barnen på sina rum så de får leka ensamma, för de klarar inte av att leka med varandra just nu. Minsta lilla legobit kan de bråka om och jag vill bara ha lite lugn och ro just nu. :/ De är ju experter på att reta upp varandra också. Retstickor kan de vara båda två och Lily är inte långt efter. Kanske är det värre just nu eftersom de har varit hemma väldigt mycket på senaste tiden. För ett par veckor sen hade Lily scharlakansfeber och nu i veckan så fick Vanja halsfluss. Nu fattas det bara att Lukas ska bli sjuk också. *suck*


Samtidigt kan ungarna vara så himla goa och mysiga så hjärtat nästan brister. Men det börjar bli långt mellan de gångerna nu så man får tanka kärlek och mys vid varje tillfälle så man kan andas några extra gånger när hela huset förvandlas till ett "den är miiiiiiin! Jag hade den!" och "sluta Vanja! Det ska jag säga till mamma!" och "jag ha den!".


Om tålamod fanns på burk så skulle jag köpa den direkt.


I övrigt då?


Tja, vädret fortsätter att vara allt annat än imponerande. Solen lyser med sin frånvaro och har gjort ända sen augusti. Läste nånstans att vi hade fått omkring 6-7 soltimmar här i november. Totalt. Jag vette fan om det ens är så mycket. Varje dag är grå och mulen. Regn får vi också nästan varje dag. EN dag hade vi snö här, men det försvann fortare än kvickt. Men det är synd att klaga. I Uppsala hade de fått exakt noll soltimmar under hela november, så det finns alltid någon som har det värre. (Kiruna däremot hade över 40 soltimmar. Wtf?)


I oktober så bytte jag arbetsgivare. Numera är jag inte längre anställd på ett bemanningsföretag, utan anställd direkt av företaget! Yay! Jag fick gå ner lite i lön, cirka 3000, men eftersom jag hade räknat med att behöva gå ner mycket mer så kändes det som en vinst.


I september så var jag och Tommy på konsert med Edguy, men det behöver nog ett eget inlägg. Det var i alla fall toppenkul! Det låter omöjligt, men det var faktiskt ännu roligare än förra gången.


Lily fyllde år häromveckan. Lilltjejen är nu två år! Jösses! Klyschan är gammal, men vart tar tiden vägen egentligen? Jag köpte bästa presenten till henne; två dockor föreställandes Elsa och Anna från Frost. Lily älskar Elsa och Anna. Hon blev jätteglad över dockorna och har med sig dem överallt. De måste vara med i sängen när hon ska sova och hon kramar dem hela tiden.


Ekonomiskt så rullar det på bra för oss. Blancolånet är nu avbetalt och vi inväntar maj då topplånet går ut och vi kan börja amortera extra på det också. Det finns egentligen inga bra sparkonton längre, så vi funderar på olika alternativ. Fasträntekonto och premieobligationer är vi inne på nu. För att köpa premieobligationer så krävs 50 000 om vi ska köpa en serie och det är ju ganska mycket pengar. Men vi ska försöka spara ihop till det. Jag låste halva bufferten på ett fasträntekonto i tre månader. Det ger inte mycket pengar, men det ger i alla fall något. Aktier är inget vi är intresserade av, och för att handla med aktier så krävs både intresse och kunskap, så det skippar vi. Annars tror jag säkert att man kan få pengarna att växa fortare där, det tvivlar jag inte alls på. Men det är inget för oss.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards