Thorn without a rose

Alla inlägg under september 2011

Av rikku - 28 september 2011 20:10

Sickna konstiga dagar. Gårdagen var knasigast, tror jag. Jag fick svar på frågor jag aldrig ställt, exempelvis. Visserligen ville jag ha svaren, men inte så mycket att jag tänkte ställa frågorna. Svaren var knasiga, men made sense på något sätt, också.


Sen blev jag sur på jobbet också en sväng. Vissa människor tar sig friheter de inte har rätt till. Inte för att det egentligen spelar någon roll, men är man inställd på något så blir man sur när det inte blir så. Speciellt när folk ljuger en rakt i ansiktet om det. Men skit samma. Jag hade rätt, jag visste att jag hade rätt och jag fick bekräftat att jag hade rätt och det är egentligen det viktiga för mig. Men folk borde veta att det bara är att fråga annars.


Ungarna har varit sjuka igen också. De har varit hemma i en vecka nu. De var friska i helgen, men på söndagen smällde det bara till och helt plötsligt hade Lukas 39.7 i feber. Hur nu det gick till. Han var frisk innan han sov middag och hade feber när han vaknade upp. Nu verkar de bättre igen så vi ska lämna dem på förskolan imorgon och hålla tummarna för att de klarar sig längre än en vecka utan att bli sjuka igen.


Nu är det snart dags för sängen. Ska bara hämta upp tvätten från tvättstugan först. *suck* (Men det hade inte varit så bra att glömma den där, så det är bäst att göra det innan sängen lockar för mycket).


Noterbart, dock: "Hello" med Evanescence är dagens sorgligaste låt. När jag fick reda på att den handlar om hennes döda lillasyster blev den bara värre. Uss.

Av rikku - 26 september 2011 19:04

Jag hade tänkt skriva ett relativt långt inlägg idag, men känner nu att vad fan, jag orkar ju inte. Rösten har i alla fall inte kommit tillbaka än. Mina arbetskamrater skrattade ihjäl sig åt hur jag låter. Nå, det kan jag bjuda på. Får se hur rösten är imorgon.


Nu orkar jag inte sitta här i alla fall så allt jag hade tänkt fixa på datorn får vänta till en annan dag. Nu blir det sängläge och hörlurar istället.


(Edguy? Självklart.)

Av rikku - 25 september 2011 17:07

Whoho! Hittade ett blogginlägg, eller snarare artikel, om konserten igår. http://www.gp.se/kulturnoje/musik/1.731908-edguy-tragar-n

Jag kan inte annat än hålla med. :) Jag var en av de med pigga ben, som i slutet av konserten inte var lika pigga efter ett par timmars studsande. :D

Av rikku - 25 september 2011 16:57

Vilken kväll det var igår! Helt underbar!


Idag åker Edguy till Stockholm och jag önskar att jag också kunde göra det. Men jag får helt enkelt vänta tills de kommer till Göteborg igen. (Alternativt åka utomlands när vi har råd, men det känns inte riktigt aktuellt).


Status för dagen: Sjukt nöjd och med en röst som påminner om en kråkas kraxande. Inte helt okej röst att prata med och borde antagligen hålla tyst så mycket som möjligt, men som tur är så har jag inte något jobb som kräver att man kan tala. :D


Edit: Just ja, jag fixade till länken som jag slängde in i förra inlägget. Den funkade inte, vilket jag märkte nu på eftermiddagen, men nu ska den fungera.

Av rikku - 25 september 2011 00:25

Det här har seriöst varit den bästa kvällen någonsin. NÅGONSIN! Det finns ingen kväll som kan mäta sig med detta. Det här har varit den bästa födelsedagspresent jag har fått. Om jag dör nu, i detta ögonblick, så skulle det inte göra mig något. Jag skulle dö så jävla lycklig.


Fuck Maiden! Fuck Metallica! Det är Edguy som är det bästa bandet. Det är Edguy jag älskar mest av alla band i hela fucking världen!


Seriöst. Jag är så överväldigad att jag knappt vet hur fan jag ska skriva för att få fram hur sjukt jävla bra den här kvällen har varit. Nu är det ju dessutom mitt i natten och jag måste gå och lägga mig, men jag måste också skriva, få ur mig det här innan jag exploderar. Skrika kan jag inte, för min röst är helt fucked up nu efter att ha skrikit till Edguy i flera timmar.


Men okej. Jag måste få någon ordning på det här inlägget innan det bara blir babbel om hur fantastiska Edguy är (ingen kan väl ha missat att de är fucking great?). Vi har varit på dop tidigare idag, men det har jag inte tid att skriva om nu, det får jag göra imorgon, men jag nämner det nu bara för att säga att vi lämnade bort barnen i samband med dopet. (Så ingen undrar var de höll hus medans vi var på konsert). Vid femtiden stack vi iväg in till stan. Det stod att konserten började klockan sex, men det var snarare insläppet som började då. Edguy började såklart inte på en gång, utan det var två band som spelade före. Det första var skitbra och hette Fullforce. Ett svenskt band var det. Definitivt ett band man ska hålla ögonen på. Det andra bandet var.. mindre bra. Kottak kallade de sig och de trodde tydligen att det var dem folk var där för att se. De försökte få med sig publiken, men misslyckades ganska kapitalt. Okej, det blev bättre på slutet men jag kände mig mest irriterad över att de tog upp så mycket tid och höll oss borta från Edguy. Sångaren babblade rätt mycket, tjötade som fan till och från och var allmänt tröttsam. MEN! En kul sak hände under deras uppträdande. En kille i publiken hade klätt ut sig till Robin Hood (med största säkerhet har det att göra med Edguys låt, "Robin Hood"). Sångaren, James Kottak (tror jag han hette, jag orkar inte googla det) drog upp killen på scen för att han tyckte att det var så häftigt att någon vågade klä ut sig till en metalkonsert. Så killen, som heter Linus, fick stå på scenen med bandet. Hur coolt som helst!

Här ser man Linus "Robin Hood" på scenen med Kottak. Efter konserten träffade jag på honom utanför Trädgår'n och gick fram och frågade om jag fick ta en bild på honom. Tommy protesterade och sa att ska det tas någon bild så ska ju jag vara med också! Så här är en bild på mig och Linus (vi presenterade oss för varandra).

  Linus, jag tog aldrig ditt efternamn, men om du skulle råka ramla in här så kan du ju skicka ett mess om du vill bli buddies på Facebook. :)


Efter Kottak så var det ÄNTLIGEN dags! Edguy skulle komma upp på scenen härnäst. Om publiken hade varit sval när Kottak spelade, så förvandlades den till en rasande lavaflod när Edguy kom upp. Vilket drag! Vilken kärlek! Jag tror till och med Edguy var förvånade, och kanske rentav lite rörda, över hur mycket vi älskar dem.


Under förbanden så hade jag stått och stampat takten och gungat med lite i musiken. Tjoat lite lätt nu och då.


När Edguy kom in.. när de började spela.. mina fötter förvandlade mig till en studsboll och min röst nådde höjder den aldrig nått förr (och som ingen förhoppningsvis behöver höra, då jag har världens sämsta sångröst, men jag ÄLSKAR att sjunga). Jag var så lycklig! Varje låt sjöng jag med i. Varje vers, varje refräng sjöng jag och tog i så högt jag bara kunde. (Förutom tre låtar som jag inte kunde texten till, men refrängerna hängde jag med i i alla fall).


Jag har studsat, jag har skrikit, jag har sjungit. Svetten har runnit och armarna har fått kramp och benen har sviktat, men aldrig svikit. Jag har nog aldrig tidigare känt att jag älskar ett band så mycket som jag älskar Edguy. Det enda som hade kunnat göra kvällen bättre hade varit att få träffa dem personligen, fått deras autografer och en bild tillsammans med dem. Men jag är nöjd som det är. Det har varit fucking amazing.


Bandet var underbart! Vilken energi! Vilken kapacitet! Vilka fantastiska framföranden! Vilken röst Tobias Sammet har! (And my god, you're a sexy little thing). :)

Publiken (vi) har varit fantastisk! Vi har sjungt med, vi har skrikit oss hesa av kärlek till bandet, vi har haft en fantastisk inlevelse och interagerat med bandet på ett makalöst sätt. Gud, vilket stämning! Jag vill uppleva detta igen och igen och igen.


Här kommer lite bilder från kvällen.

  Bandet Fullforce. Jag upprepar; absolut värt att hålla koll på det här bandet! De var riktigt bra!

  Kottak.


Och sedan.. EDGUY!

(Vissa av bilderna är rätt suddiga, tyvärr, men så går det när han vägrar stå still).

                        Här har Tobi på sig Linus Robin Hood-hatt, under låten "Robin Hood"! Coolt!        



Ska länka till denna också, om det funkar:

http://www.livestage.se/spelningar/edguy-goteborg-2011-09-24/

Av rikku - 24 september 2011 01:47

Is it true what they say?
Are we too blind to find a way?
Fear of the unknown
Clouds our hearts today.

Come into my world,
See through my eyes.
Try to understand,
Don't want to lose what we have.

We've been dreaming
But who can deny?
It's the best way of living
Between the truth and the lies.

See who I am,
Break through the surface.
Reach for my hand,
Let's show them that we can
Free our minds and find a way.
The world is in our hands,
This is not the end.

Fear is withering the soul
At the point of no return.
We must be the change we wish to see.

I'll come into your world,
See through your eyes.
I'll try to understand,
Before we lose what we have.

We just can't stop believing
Because we have to try.
We can rise above their truth and their lies.

See who I am,
Break through the surface.
Reach for my hand,
Let's show them that we can
Free our minds and find a way.
The world is in our hands.

This is not the end.

I hear their silence
Preaching my blame.
Will our strength remain
If their power reigns?

See who I am,
Break through the surface.
Reach for my hand,
And show them that we can
Free our minds and find a way.
The world is in our hands.

This is not the end.


-Within Temptation

Av rikku - 23 september 2011 12:43

Idag är jag inte tuff. Jag jobbade över till tre, var hemma halv fyra, somnade kanske strax efter fyra, halv sex ringer Tommys väckarklocka. Före sju är barnen uppe. Åtta har jag tvättid. Och ingen ork.


Tack och lov för Tommys familj, säger jag bara. Piia tog med barnen till Tommys mamma som passar dem nu.


Tvättiden gjorde jag så här med: slängde in två maskiner, låste tvättstugan, satte mobilen på alarm när tvätten skulle vara klar, gick upp, däckade i sängen. När mobilen ringde gick jag och hämtade tvätten och släpade upp den i lägenheten direkt. Inget torkrum idag, inte. Däckade i sängen igen, efter att ha satt alarm på halv tolv. Senare än så kunde jag inte gå upp. Jag ska ju trots allt jobba idag också.


Så nu har jag ätit "frukost" (klockan elva!) varit på apoteket och köpt tabletter mot min onda hals (kraxar som värsta kråkan ur nån skräckfilm), handlat på Willys, gjort i ordning väskan för att kunna åka och jobba. Strax ska jag gå. Och jag känner mig som en robot.


Nu är jag helt plötsligt glad åt att jag inte kan jobba på söndag, som det är tal om att det kan bli. Jag har jobbat över varje dag den här veckan, (utom onsdagen då jag vabbade) och jag vetta fan om jag skulle överleva att jobba söndag också. Det tär en jävla massa på kroppen att jobba så här mycket. Så jag hoppas på att de säger att det inte blir något jobb på söndag, utan nästa lördag istället. Då har jag nog hunnit ta igen mig lite.


Och imorgon ska jag på konsert! (Har redan fixat rösten, tydligen). Yay!

Av rikku - 22 september 2011 09:57

Jaha. Underbara förskola med fler smitthärdar än en malaria-epidemi. Sedan vi kom tillbaka från semestern så har barnen varit hemma varannan vecka med feber, snuva, hosta. Fantastiskt att de lyckas pricka in det att vara sjuka de veckor som jag jobbar kväll..


Nåja, nu har vi ju kommit på att det går att lösa som så att Tommy vabbar en halv dag så går vi inte miste om så mycket. Jag är ju ändå hemma på förmiddagen (även om jag helst hade velat sova) men visst hade det varit bättre om barnen slapp vara sjuka.


Själv har jag ju rätt mycket känningar i halsen, men som sagt; jag jobbar ju inte med halsen. Så länge jag inte får feber eller något annat dumt så klarar jag mig. För säkerhets skull har jag laddat väskan med Alvedon, Ipren och halstabletter.


Nu är det bara två dagar kvar, för övrigt. Om två dagar får jag se Edguy! Det ska bli så jäkla kul!


Men jag undrar vad det är för fel på folk. Allvarligt talat. I princip varenda kotte jag har berättat för att jag ska på konsert och se Edguy, reagerar med "vem är det?"! Vad är det för folk jag omger mig med egentligen?! Varför är det ingen som vet vilka Edguy är? What is wrong with the world?!


Folk är verkligen experter på att få mig att känna mig som världens alien. Jag lyssnar på hårdrock och metal, det gör inte tjejer (tydligen). Utom jag då. Jag sitter vid datorn väldigt mycket, både för att spela spel, lyssna på musik, chatta, läsa nyheter, läsa forum, blogga, söka jobb (när det är aktuellt) och så vidare. Tjejer i allmänhet gillar inte datorer (wtf??). Jag älskar att läsa böcker. Nå, DET gör tjejer i alla fall. Fast.. inte fantasy då. Som jag gör. *suck*


I princip inget jag gör eller intresserar mig för kan jag prata om och diskutera med tjejer. Och killarna.. tja, är de intresserade av exempelvis datorer så är det på en helt annan nivå, i stil med programmering och koder.


Nåja. Jag får väl trösta mig med att jag är jävligt unik.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards