Thorn without a rose

Alla inlägg under juli 2009

Av rikku - 31 juli 2009 07:15

I tisdags var vi ju på BVC med Lukas på läkarkontroll. Bland annat så konstaterades det att det inte var några tänder på gång. Dagen efter, alltså i onsdags, upptäckte jag, just det, en tand! Lukas allra första tand är på väg! Den har inte kommit upp än såklart, men den är på god väg. Nu måste jag kolla upp när Vanja fick sin första tand. Det står nog nånstans här i bloggen, skulle jag tro. :) Det är så himla kul att jämföra deras utveckling. :D

Av rikku - 29 juli 2009 10:15

Nu sitter Lukas utan stöd! Gud, vad fort det går! Inte blir det bättre av att jag är urdålig på att uppdatera nuförtiden heller, för då blir det så stora hopp mellan vad som har skett i bloggen.


Lukas är mycket tidigare motoriskt än vad Vanja var. Han sitter tidigare, han kryper tidigare och min gissning är att han kommer att gå tidigare också. Frågan är om han i gengäld kommer att tala senare. Jag hoppas inte det, men om det blir så, ja, då är det ju bara att acceptera. Det är ju knappast så att man kan göra något åt det. :)


Med Vanja började vi med smakportioner mycket tidigare än vad vi gjort med Lukas. Jag tror att Vanja bara var 3-4 månader när vi gav henne de första smakportionerna. Lukas är sex månader och har bara fått smaka vid ett par tillfällen än. När vi var och storhandlade i helgen så köpte vi en blåbärspuré till Lukas. Den var uppskattad! Han har snart ätit halva burken (varav mycket hamnat i ansiktet, precis som det ska vara). Jag ska nog lägga upp lite nya bilder på bland annat det idag. Men det hänger på om jag orkar eller ej.


Igår var vi på BVC med Lukas. Det var läkarkontroll så utöver den vanliga vägningen och mätningen så kollade de hans ögon, öron, höfter och hur han hanterar leksaker. Han fick godkänt på alla punkter, men något annat hade jag inte förväntat mig heller. Jag blev lite full i skratt i och för sig när de frågade om han kunde vända sig från en sida till den andra. Jag upplyste dem då om att han har kunnat det sen flera månader tillbaka och att han numera både kryper och kan sitta utan stöd. Det sa de inget om, men något antecknades i blocket i alla fall. Men det är väl inte alla barn som har lärt sig vända sig vid 6 månaders ålder, antar jag.


Igår var vi ute igen och lekte med grannflickan. Det hade regnat under dagen, men solen var framme och lyste när vi gick ut. Jag tog på Vanja stövlarna, men inga regnkläder. Så här i efterhand kan man konstatera att det hade absolut inte skadat om hon hade haft regnkläder på sig. Hihi, Vanja och Buffy hittade en liten, liten vattenpöl som de lekte med. Lite mer neurotiska föräldrar hade säkert rusat fram och hindrat barnen från att leka med vattnet eller åtminstone sett till att de fick på sig regnkläder innan de fick fortsätta, men jag och Katte bara tittade på när flickorna förtjust lekte och plaskade med vattnet. När de gick därifrån, (jag tänkte nästan skriva när de gick ifrån vattenpölen men det hade blivit fel), då fanns det ingen pöl kvar. Allt vatten satt i tjejernas kläder. Vanja var nog blötare än Buffy och båda två hade lera i ansiktet, på händerna och på kläderna. De såg för roliga ut! =)


Efter badandet i vattenpölen som försvann så skulle de naturligtvis leka i sandlådan. Jag tror vi fick med oss halva sandlådan in sen. :D Vanja fick inte gå uppför trappan med kläderna på, utan de åkte av i hallen. Men huvudsaken är ju att hon hade roligt. Lukas hade inte lika roligt, för han fick inte gå ner och krypa i gräset. Det var alldeles för blött i gräset för det och jag vill ju inte att han ska bli sjuk. Men alla kan ju inte bli nöjda alla gånger.


Jag har för övrigt upptäckt att jag inte är så lat som jag tidigare har trott. Jag har nämligen upptäckt att om jag gör upp ett schema för dagen och skriver ner det jag vill ha gjort under någon viss tid, då gör jag det (i mån av tid, förstås. Barnen kommer ju först). Om jag däremot inte skriver ner något utan bara säger till mig själv att "jag borde blahablahablaha", då kommer jag aldrig längre än till den tanken. Sen gör jag annat istället som är roligare.


Jag behöver helt enkelt struktur. Schema. Planering. Strukturering. Mål och delmål. DÅ får jag saker gjorda, inte annars. Sånt kan vara bra att veta om sig själv.

Av rikku - 22 juli 2009 09:30

Ja, då var vi hemma igen då, hela familjen. Ja, vi kom naturligtvis inte hem idag eller igår, utan i söndags, men jag har bara inte orkat skriva något förrens nu.


Det har varit jättetrevligt att vara iväg på "semester", även om vädret inte var så bra som jag hade önskat. En enda dag fick vi odelat solsken och det var på fredagen. Då åkte vi iväg till Vispås och badade tillsammans med syster-yster och hennes familj. Vattnet var kallare än jag hade räknat med, men efter en stund så blev det skönt, som vanligt.


Vad mer har vi hittat på? Tja, vi for till Tiveden en sväng och tänkte promenera vid Fagertärn, men när vi väl kom dit så regnade det så vi fick åka hem igen. Vägarna vid Tiveden är ju inte de allra bästa och de är ganska slingriga, vilket resulterade i att Vanja blev åksjuk och kräktes i bilen. Stackarn! Men det gick bra i alla fall. Vi hade med Festis som hjälpte mot den värsta åksjukan och som tur var så hade jag med extra kläder åt henne också. Ibland fick vi stanna till och låta Vanja promenera lite och få frisk luft, för hon var ganska blek om nosen. När vi var hemma igen så mådde hon bra.


Vi har även spelat minigolf i Mariestad, grillat, hälsat på Yenny, Anna och Åsa (fast Åsa såg vi bara någon minut, tyvärr). Jag och Yenny träffades en gång till senare i veckan och tog en fika, gick runt på stan och shoppade lite barnkläder. Mycket trevligt. :) Synd att vi inte bor närmre varandra, typ i samma stad, så man kunde göra sådant lite oftare. Man behöver ju inte alltid handla något. Det är trevligt att bara gå runt och titta.


Vi hälsade på syster-yster i Skövde också. Jag, pappa och lillebror lämnade av barnen och åkte iväg till "Elins esplanad" som det numera heter, och handlade lite. Jag handlade mest grejer och var ändå färdig först. =) Märkligt, det där. :) Pappa fick köra mig tillbaka till syrran för att sen återvända till lillebror och fortsätta leta efter vad det nu var de skulle ha. Tur var väl det, för Lukas var lite gnällig. Men naturligtvis blev han jätteglad och lugn så fort jag kom in, ungefär som för att säga "jag har inte alls gjort nåt! Jag har varit jättesnäll!". Hihi, busunge.


På fredagen, efter badet, körde pappa mig och barnen till mamma. Tommy kom dit direkt efter jobbet istället för att först åka till pappa, lasta in sakerna i bilen och sen köra till mamma. Det blev mycket smidigare på det här sättet och för Tommys del blev det naturligtvis mycket mindre bilkörning.


På söndagen åkte vi hem tidigt. Jag hade ju varit borta i över en vecka, så jag längtade efter att komma hem igen. Det är sant, talesättet; "Borta bra, men hemma bäst".


Lukas har för övrigt blivit sex månader nu, närmare bestämt igår. Igår var också dagen då han för första gången kröp "på riktigt", så att säga. Kryper gör han ju sen längre, men igår kom han upp på armar och knän och kröp några steg och fick för en gångs skull med sig rumpan. :) Nu dröjer det nog inte länge innan han kryper på det sättet för jämnan. Innan jag vet ordet av så går han väl också.. Nej, det dröjer nog ett bra tag till. :)

Av rikku - 10 juli 2009 14:45

Nu försvinner hela familjen iväg på semester. Tommy kommer tillbaka på söndag och resten av familjen söndagen därpå. Hoppas att det blir bra väder under veckan som kommer. Jag vill gärna kunna vara ute med barnen och leka och bada. Men vädret gör ju som det själv vill, så det är bara att hålla tummarna.


Jag har packat idag och försöker komma på vad mer man kan tänkas behöva ha med sig för en veckas frånvaro. Ett paket blöjor, en paket välling, vällingflaskan, en liten flaska till Lukas, haklappar, en himlans massa kläder.. ja, jag har packat ner mycket, men jag är ändå orolig för att ha glömt något. Jag lär väl komma på det när vi har åkt i en timme eller så... Brukar vara så.


Nåväl. Mig ser ni inte röken av på en vecka, i alla fall. Nu ska jag gå igenom packningen en gång till i väntan på att Tommy ska komma hem från jobbet.

Av rikku - 6 juli 2009 20:45

Lukas kryper redan! Oj, vad stolt jag är. :) 5.5 månader gammal kryper han runt, visserligen kommandosoldatstyle, men fortfarande så kryper han. Han har tagit sig upp på alla fyra några gånger, men inte riktigt greppat det där med att hålla sig i den ställningen och förflytta armar och ben samtidigt. Men det kommer nog snart.


Idag har han krupit ute på gräsmattan. Gräs är väldigt tacksamt för små bebisar som inte är vana vid att krypa än. Det är bara att hugga tag i gräset och dra sig om det är besvärligt. :D


Jag kan ju säga att nu när han kryper så förflyttar han sig väldigt snabbt på en gång. Har han väl siktat in sig på ett mål så tar han sig dit med ljusets hastighet. Eller åtminstone bebisars hastighet, vilken inte är att förakta, den heller.


Vanja å sin sida har funnit sig lekkamrater i de två små här på gården. Varje kväll i snart en vecka nu har vi samlats ute och låtit barnen leka. Vanja övergläser de övriga två med flera mil när det gäller talet och hon har gjort ett litet intryck på åtminstone en av dem, fick jag höra idag. Buffy pratar inte så mycket (ja, det gör inte Natalie heller, i och för sig), men Buffys mamma talade om idag att sen Buffy började leka med Vanja (och Natalie) så har hon börjat prata mer. Det är roligt att höra att de tar intryck av varandra och lär sig av varandra.


Men idag hände något på gården som jag inte riktigt gillar. Tyvärr såg jag inte det hela, men Buffys mamma gjorde och talade om det för mig. Jag var upptagen med Lukas just då och vi hjälps ju åt med att se efter barnen, så därför var det inte så konstigt att jag inte såg det hela. I alla fall så kom det ut tre andra barn, syskon, enligt Katte (Buffys mamma). Katte hörde hur de skrattade åt Vanja för att hon har blöja (hallå eller, hon är TVÅ ÅR, vad förväntar de sig?) samt att de "omringade" henne när hon hade klättrat upp i rutchkanan så hon inte vågade åka.


Det stör mig lite att jag inte såg det hela för jag, som mamma, borde se allt, känner jag. Nu såg ju Katte, men ändå. Nästa gång vi är ute och de syskonen kommer ut ska jag hålla ett vakande öga på dem. Några mobbingfasoner vill jag inte vara med om. Inte mot mina barn!

Av rikku - 6 juli 2009 14:00
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av rikku - 2 juli 2009 13:45

Nu är sommaren här på allvar, det märks. Solen skiner, fåglarna kvittrar, bara små fluffiga moln på himlen och temperaturerna stiger till nästan outhärdliga grader. Men man ska inte klaga, nu när vi väl har värme. Alltför många somrar har vi haft bara regn och rusk och inget skönt väder alls.


Fast igår.. klagade jag, banne mig. Fi fan, alltså. Vi skulle iväg och bada efter att Tommy kommit hem från jobbet. Vi skulle bara ta en snabb fika först och vi hade naturligtvis slut på det mesta här hemma, så jag fick ta barnen och handla först. Vanja vaknade från sin middagslur vid två och omkring kvart över två kom vi iväg.


Det var varmt. Jag hade tagit med vatten till Vanja, men naturligtvis glömt bort mig själv. Det tog längre tid än vanligt att gå till ICA och flera gånger var jag tvungen att stanna och luta mig mot vagnen, så jobbigt var det. Väl inne på ICA så gick det hyfsat fort. Jag köpte en dricka till mig och stilldrink till Vanja och sen började vi gå hem igen. Jag hann inte gå särskilt långt innan jag upptäckte att min ena sandal orsakade ett sår på vänsterfoten. För varje steg jag tog så gjorde det mer och mer ont och jag fick ta av mig sandalerna. Åh fy, vad ont det gjorde! Asfalten brände under mina fötter och jag fick skynda mig att gå. På de skuggiga partierna var det svalt och skönt, men de partierna var sorgligt få. Innan jag hade kommit hem så kändes det som att mina fötter hade brunnit upp. Varje steg var smärtsamt och solens hetta och tyngden av vagnen gjorde mig varm och svettig.


När vi äntligen kom hem igen, halv fyra, så fick jag se mig själv i spegeln. Hu! Mitt ansikte var alldeles rött och flammigt och svetten rann hejdlöst. Jag var helt utpumpad, men hade inte tid att vila. Upp med kassarna, upp med ungarna, ställa in maten, packa badväskan. När Tommy kom hem tio minuter senare var jag ett vrak, men oh, så skönt det var att veta att vi skulle iväg och bada!


Vi åkte iväg till "playan" som det tydligen kallas här i Alingsås. Där var det långgrunt och helt perfekt för små barn. Vanja sprang förtjust i, hon som aldrig har badat i en sjö förut! :D Naturligtvis fick hon ett antal kallsupar som var otäcka och som gjorde henne ledsen, men det gick fort över. Vi måste verkligen iväg och bada snart igen. Det var helt underbart.


På kvällen så gick jag ut med Vanja för att sparka lite boll. Vår ena granne, som har en dotter i Vanjas ålder, var också ute så jag gick bort dit och satte mig och pratade. Vanja och Buffy, som flickan heter, lekte fint ihop. Eller ja.. "ihop" kanske är fel ord, men de lekte fint bredvid varandra i alla fall. :) De cyklade, badade, lekte med bollarna (de hade varsin) och grävde i sandlådan. Riktigt roligt!


Jag måste säga att vädret vi har nu, det är som bäst på kvällen, kring sju-åttatiden. Då är det fortfarande varmt, men behagligt varmt istället för den lite extrema värmen som vi har nu på dagarna. Det är varmt och behagligt, fläktar lite och hela livet känns då allmänt härligt. För några kvällar sen så gick vi en kvällspromenad vid sjutiden. Egentligen ska Vanja sova vid sju, men den senate tiden har hon fått gå och lägga sig lite senare, kring åtta. Då har hennes rum hunnit bli lite svalare i alla fall och dessutom sover hon lite längre på morgonen när hon lägger sig senare. I alla fall. Den där kvällspromenaden var också en sån där sak som vi absolut måste göra om. Det var underbart skönt och vackert och jag njöt för fullt av känslan, dofterna och ljuden som sommarkvällen bjöd på.


Till helgen ska vi antagligen åka till Slottsskogen. Det ska bli trevligt. Tommys mamma följer antagligen med och kanske även hans bror med familj. Det är alltid roligt för Vanja att träffa sin kusin. Ja, de andra kusinerna också, naturligtvis, men de bor ju inte här. Dem kommer vi nog träffa nästa helg istället. Tommy har fått förlängt, igen, den här gången till sjunde augusti. Det är naturligtvis jättebra och roligt, men det har ju en tråkig baksida. Det innebär att Tommy inte får någon semester i år. Därför har vi bestämt som så att nästa helg åker vi ner till min pappa. Han jobbar bara nästa vecka och sen har han semester i två veckor. På söndagen åker Tommy hem. Själv. Jag och barnen stannar hos pappa. Helgen därpå kommer Tommy ner igen och på söndagen åker vi hem tillsammans. På så sätt får jag och barnen lite semester och kan åka och bada och träffa lite folk. Det kommer bli trevligt. Synd naturligtvis att Tommy inte kan vara med, men vi får hoppas stort på nästa år istället. Det kommer bli ensamt för Tommy här hemma och jag kommer sakna honom medans vi är bortresta, men det är nog bara nyttigt för oss. Man bör sakna varandra lite nu och då, för då uppskattar man varandra mycket mer sen när man ses.


Tröstar jag mig med, i alla fall.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards