Thorn without a rose

Alla inlägg under februari 2009

Av rikku - 26 februari 2009 23:30

Vad roligt. Jag har inte fått några pengar från försäkringskassan. Mina 7253 kr som jag förväntade mig att få, är inte utbetalda.


Naturligtvis ringde jag försäkringskassan direkt.


Svaret? De har, av okänd anledning, inte behandlat mitt ärende. Hon jag pratade med skulle lämna ett meddelande till nån handläggare så att de tog tag i mitt ärende direkt. "Direkt" betyder förresten tidigast imorgon. Hon gissade att jag borde få mina pengar på tisdag. Men så vänligt. Jag har bara ett litet problem med det, och det är att det är den tredje på tisdag. Räkningarna ska vara betalda innan lördag.


Men det är inte så mycket annat att göra än att gilla läget. Tommy har fått sammanlagt 6000 kronor från försäkringskassan och jobbet. Vi har plockat ut pengar till mat från hans konto, men han hade ändå 3000 kronor kvar, så de pengarna tog jag och från mitt konto tog jag barnbidraget och förde över till servicekontot. Resterande pengar som behövdes tog jag med tungt hjärta från sparkontot, som numera är i princip tomt. Roligt. Men jag kunde betala räkningarna i alla fall.


Tack, försäkringskassan.

Av rikku - 25 februari 2009 20:15

Vad ovant det känns att vara ensam hemma med barnen! Nu när Tommy jobbar i tre veckor så är jag ensam hela eftermiddagarna med småttingarna. Igår var lite kaotiskt, men idag har det gått väldigt bra. Detta säger jag trots att jag har sprungit blöj-maraton idag. =) Lukas har behövt en ny blöja en gång i halvtimmen, ibland oftare. Däremellan har Vanja behövt en ny blöja också, även om hon själv hävdat att hon minsann inte alls behöver någon.


Nu har jag en liten stund för mig själv då jag kan sitta i lugn och ro vid datorn och bara bläddra igenom allt som hänt på forum och bloggar. Jag har lagt Vanja (även om hon inte har somnat än, vilket hörs på sången som kommer från hennes rum) och Lukas ligger i vagnen och somnar, förhoppningsvis, snart. Jag får springa lite nu och då och stoppa in nappen när han tappar den, men det är inte så tidskrävande.


Det är skönt med lite tid för sig själv när man hela dagen har tagit hand om än den ena och än den andra av barnen. Lite tid då man kan samla tankarna och bara slappna av.


Just nu kretsar dock tankarna mest kring ekonomin. Det är ganska oundvikligt eftersom Tommy nu har blivit arbetslös. Även om han har fått jobb i tre veckor så är han fortfarande arbetslös, som jag ser det. Vi vet inte hur mycket han kommer att få ut i månaden med a-kassan och det gör det lite svårt att förutse hur ekonomin kommer att se ut den närmaste tiden. En sak vet vi i alla fall, och det är att den här månaden kommer att bli tuff. Jag trodde att Tommy skulle få slutlönen från jobbet den här månaden eftersom han bara var anställd till den tredje, men så var det tydligen inte. Lönebeskedet talade om att Tommy, den här månaden, får 3500 kronor efter skatt. Resterande, det vill säga semesterlönen, både den han har jobbat ihop till i år och den han har innestående, kommer först nästa månad.


Nu är det verkligen tur att vi har lite pengar undansparat. Visserligen räknade jag på det och kom fram till att vi skulle klara det precis på håret med alla räkningar, men då skulle vi också vara helt barskrapade och tvingas spara in på maten. Det hade inte varit så roligt. Nu kommer vi plocka ifrån sparkontot och sen hoppas på att vi får så pass mycket nästa månad att vi kan sätta tillbaka de pengarna direkt. Men det återstår att se. Vi vet inte ens om Tommy får lön från Adecco i mars eller om den kommer i april.


Därför är det mycket frågetecken när det gäller ekonomin just nu. Eventuellt har jag pengar att hämta ut från jobbet, förresten. Men det är inget vi vet något om än. Jag fick papper från jobbet häromdagen och de ville att jag skulle fylla i hur länge jag ska vara föräldraledig. Där kunde man också kryssa i en ruta som hette "jag vill ha föräldralön enligt avtal". Om jag förstod det hela rätt så skulle det innebära att jag skulle få 10% av min lön i fyra månader. Det vore ju fint med lite extra pengar. Men jag kan ha missuppfattat, så det är inget jag räknar med att få.


Men trevligt vore det.

Av rikku - 24 februari 2009 12:30

Jaså, syster-yster har utmanat mig.


1. 4 TV program jag brukar se: Få se, det enda jag bokar upp är "Unga mödrar" och "På spåret", men jag gillar också att se "CSI" och "Navy CIS".


2. 4 saker jag gjorde igår: Gick och handlade, spelade kort med mamma, lekte med Vanja och pratade med syster-yster i telefon.


3. 4 saker jag längtar till: Att köpa hus, sommaren, att Tommy får ett fast jobb, att ta körkort.

4. 4 saker som står på min önskelista: Ett hus, körkort, bättre ekonomi, en skönare säng.

5. 4 saker jag tycker om att göra: Läsa böcker, mysa med Tommy, krama om mina barn, äta godis.

6. 4 saker jag avskyr: Spindlar, folk som skadar sina barn (medvetet), skräckfilmer, cancer.


7. 4 saker jag åt i går: Corn flakes, korv med mos, Barkis, ICA stilldrink.

8. 4 bloggar jag utmanar: Laanna, MammaMimi, Ninnea, Marita.

Kör hårt, tjejer!

Av rikku - 20 februari 2009 23:15

Tommy har fått jobb! Visserligen bara i tre veckor, men ändå! Många bäckar små.. Adecco ringde upp i onsdags och frågade om han ville komma på intervju på torsdagen. Tilläggas bör att han inte har sökt något jobb hos Adecco. De bara ringde ändå. (Sånt som ALDRIG händer annars, men nu hände det oss. Yey!) Så igår var han iväg på intervju i Borås. De intervjuade nåt tiotal personer. Fyra personer fick jobb och Tommy var en av dem! Bättre upp, han var en av de två som ska få jobba kväll också = mer pengar.


Så idag började han jobba.


De blir utlånade till ABB här i Alingsås, så det var ju ännu ett plus. Att slippa pendla till Borås är ju väldigt välkommet, både tidsmässigt och ekonomiskt.


Nu ska han bara få ett jobb till direkt efter det här jobbet, så slipper han vara arbetslös alls. :)

Av rikku - 19 februari 2009 12:30

Ja, nu är vi snart sjuka allihop här. Det är bara Lukas som än så länge håller sig nåtsånär frisk. Jag är fortfarande sjuk, men mycket bättre än vad jag var i helgen i alla fall. Snuvan och hostan håller i sig och huvudvärken kommer och går. Febern har helt försvunnit för min del. Tommy har börjat känna sig mer och mer hängig. Han har börjat bli täppt i näsan och hostar lite grann. Vanja var inte alls pigg igår. Hennes näsa rinner också och hon hade feber åtminstone igår. Idag vet jag inte så noga. Hon känns fortfarande lite varm, men hon verkar lite piggare i alla fall.


Nu är det bara att hoppas att Lukas klarar sig från all förkylning.


Annars väntar vi på nyheter. Tommy är i Borås nu på intervju och väntar i skrivande stund på att kallas in för personligt samtal med intervjuarna. Sen kommer han stanna kvar i några timmar till i väntan på att de ska bestämma sig för vilka fyra som ska anställas. De fyra som väljs ut ska återvända och skriva papper direkt, så därför är det ingen mening med att Tommy åker hem igen om han är en av dem. Vi håller tummarna. :)


I övrigt så ska mamma komma hit på besök idag och stanna några dagar. Jag ringde henne igår eftersom Vanja har frågat efter henne jättelänge nu och då berättade jag att Vanja saknar henne, så då ska hon komma hit ett tag. :) Det ska bli kul.

Av rikku - 15 februari 2009 12:15

Helt plötsligt är man sjuk då. Snuva, huvudvärk, rosslig i halsen och antagligen feber. Naturligtvis har vi ingenting hemma heller. Inte ens så mycket som nässpray finns det här. Jag är helt och hållet sänkt och kan inte göra något åt det. Vi tänkte handla på Apoteket förut när vi ändå var iväg för att posta, men helt plötsligt har det apoteket bestämt sig för att inte ha öppet på helgerna. (Att de har haft öppet på helger tidigare vet jag med bestämdhet eftersom jag kan erinra mig åtminstone två tillfällen då vi har åkt dit på söndagar och handlat när det varit något som är akut slut och vi behövt det just då).


Så det blev varken nässpray, nåt slemlösande eller värktabletter. Hur jag ska överleva en sån här natt till, det vette fan. Jag är helt körd i huvudet och kroppen idag och om det blev en likadan natt till.. Nej, usch, jag vill inte ens tänka på det.


Nu var det hyfsat längesen jag var sjuk (nåt halvår eller så sen jag hade en förkylning senast) men jag tycker att jag blev sjuk ovanligt snabbt. Igår hade jag lite, lite ont i halsen när jag vaknade, men det var inget jag tänkte på så mycket då. Sen under eftermiddagen/kvällen så eskalerade det helt plötsligt till mer huvudvärk, snuva, rosslighet i halsen och så vidare. När det var dags att sova så kunde jag inte andas om jag låg ner, utan fick sitta upp och försöka sova ett bra tag. Efter en stund så släppte det lite och jag kunde ligga ner, men någon sömn blev det ändå inte. Idag värker hela kroppen och jag är säker på att jag har feber.


Så på mindre än tolv timmar gick jag från att känna mig frisk till att känna mig jättesjuk.


Kul.

Av rikku - 13 februari 2009 22:00

Nea fick paj i alla fall! Söt-Tommy åkte till affären och köpte blåbär, enbart för min skull. Gulle han! *MWA*

Av rikku - 13 februari 2009 20:00

Usch, nu känner jag mig verkligen nere, och det över en skitsak, egentligen. Jag har haft huvudvärk hela dagen, utan att veta varför. Det kan vara så att jag har lågt järnvärde, så därför tog jag en Niferex idag, bara för att vara på den säkra sidan.


Men så tänkte jag muntra upp mig själv (och kanske bota huvudvärken) med en paj. Jag hade fått en stor påse med blåbär av pappa för ett tag sen och nu tänkte jag passa på och göra en blåbärspaj, för det är ju så gott. Så jag satte mig och började baka ihop pajdegen, satte på ugnen på rätt gradantal, smörade pajformen och plockade till slut ut blåbärspåsen ur frysen. Glad i hågen började jag hälla upp bären i pajformen.


Men så hejdade jag mig. Något var fel. Lukten stämde inte överens med hur blåbär luktar.


Det var inte blåbär. Det var vinbär!


Ingen paj för Nea ikväll. :( Visst kan man göra paj på vinbär, men jag tycker inte om det. Det enda man gör med vinbär som jag äter, det är gelé.


Nu sitter jag och är jättedeppig och besviken, trots att det, som Tommy säger, bara är paj. Men jag kan inte hjälpa det. Jag såg fram emot pajen och gladdes åt den och så var det vinbär...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards