Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 10 juni 2009

Varför hatar borgare skatter?

Av rikku - 10 juni 2009 13:45

Allvarligt talat? Vad är det med skatter som får de blåa att se rött? (Hihi, nu var jag lite rolig också). "Alla" som röstar höger verkar hata allt som har med skatter att göra. Helst skulle skatterna avskaffas, antar jag. Argumenten tycks vara att folk är mer benägna att arbeta om de får behålla sin lön än om den "skattas bort". Märkligt nog verkar det aldrig vara vanliga arbetare som lider av ovilja att arbeta för den höga skattens skull..


Den nuvarande regeringen har medfört en hel del skattesänkningar. Såvitt jag förstår så planeras ytterligare sänkningar framöver. Själv är jag vänster, vilket jag aldrig har gjort någon hemlighet av, och personligen så ogillar jag alla dessa skattesänkningar. "Varför då?", kanske någon läsare undrar. Jo, jag resonerar som så att vi betalar skatt för att finansiera diverse saker som vi alla vill ha. Vägar, skola, vård.. ja, såna småsaker. Sänker man skatterna så sjunker statens inkomster. Sjunker statens inkomster så händer något av två scenarion. Antingen har staten inte längre råd med alla saker de har betalat för tidigare, vilket innebär att man drar ner på exempelvis antalet lärare på en skola, sjuksköterskor på vårdcentralen och så vidare vilket i sin tur leder till sämre kvalité på dessa ställen.


Det är ett scenario. Det andra är att staten kompenserar för intäktsförlusten genom att ta pengarna någon annanstans ifrån, exempelvis genom höjda avgifter på olika saker. Jag tänker då främst på a-kassan (vilken jag för övrigt anser att staten inte ska ha något alls att göra med! Men det är en annan fråga). Men det kan naturligtvis också vara avgifter i stil med läkarbesök. Det finns oändligt med möjligheter när det gäller detta.


Detta är borgarna såklart på det klara med och ser inga som helst problem med det heller. Tvärtom så ligger det helt i linje med deras politik att man får betala för allt man vill använda istället för att vara solidarisk och hjälpa till och betala lite för allt genom skatten.


Vem tjänar då på sänkta skatter? Gör inte alla det? Nej, absolut inte. Vi som är vanligt folk förlorar på det i och med att vi får inte mycket mer i plånboken trots sänkt skatt eftersom vi har lägre löner. Den extra kostnaden som vi får betala lite överallt däremot, den kostar mycket mer än vad vi "tjänat" på den sänkta skatten.


Ett exempel: Skatten sänktes ganska snart efter att den nya regeringen hade tillträtt. I ungefär samma veva höjdes avgiften till a-kassan eftersom regeringen beslutat att fackförbunden skulle betala in mer till staten (den så kallade Reinfeldt-avgiften) vilket tvingade fackförbunden att höja avgiften för medlemmarna.


Dessa två händelser resulterade i att efter att räkningarna var betalda så hade vi mindre pengar över än tidigare, trots att vi tekniskt sett fick ut mer av lönen. Vi hade naturligtvis kunnat välja att gå ur facket för att slippa betala den höjda avgiften till facket, så som många gjorde, men det hade vi verkligen förlorat på, och nu pratar jag inte bara om pengar. Dessutom så tror jag i mitt stilla sinne att det var lite av planen från regeringens sida. Färre medlemmar = svagare fackförbund och att borgarna är emot fackförbunden är ju knappast någon nyhet.


Nej, vi fortsätter att betala in till facket även om det kostar oss över 1000 kronor i månaden. Jag skulle tro att det är ganska många som ångrar att de gick ur facket idag, nu när arbetsmarknaden ser ut som den gör.


Vi får väl hoppas att det vänder snart. Tommy fick ju två veckor till och det ryktas att det kanske kan bli något mer efter midsommar. Men det får vi väl se. Varje extra vecka han får är väldigt välkommen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards