Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2007

Tre månader!

Av rikku - 27 augusti 2007 07:45

Idag blir lilltjejen tre månader. Det både känns som att det har gått snabbt och som att det har varat för evigt. Men ska jag vara ärlig så kändes det som att hon alltid hade funnits redan när barnmorskan lade upp henne på mitt bröst. Jag kan inte tänka mig en tillvaro utan henne.

Det är egentligen otroligt hur mycket hon har lärt sig på de här tre månaderna. Hon har lärt sig att fästa blicken, le, skratta, fokuserat titta på något och följa det med blicken, greppa tag om saker, hålla upp huvudet, lyfta underkroppen med benen, föra händerna till munnen.. bara för att nämna några saker. Igår roterade hon 360 grader när hon låg på golvet. Det är första gången hon har tagit sig runt ett helt varv, men det kan också ha att göra med att vi inte låtit henne ligga så länge att hon kunnat snurra hela varvet. Men igår snurrade hon fortare än vad hon gjort innan.


Hon badade för första gången i det stora badkaret igår också. Naturligtvis var hon inte själv, det känns nästan onödigt att påpeka. Hon var lite skraj tror jag, men samtidigt nyfiken. Hon växlade mellan att skratta och skrika lite, nästan som att hon inte kunde bestämma sig för om hon tyckte att det var roligt eller otäckt. :) Men när hon skulle gå upp ur badet så skrek hon desto mer, antagligen för att det blev kallt. Så då gällde det att få henne varm snabbt och sen fick hon äta lite också så var allting bra.


I natt sov hon inte hela natten, men det är mitt eget fel. Hon somnade alldeles för tidigt för att kunna sova hela natten. Jag gick upp halv två och gav henne mer mat och sen somnade hon om direkt igen. Det är inte värre än så. Nu har hon förresten redan somnat igen. Hon sover ganska länge, om hon bara får äta lite emellanåt.


Jag undrar om det är så att vi har fått en mycket bättre bebis än vad alla andra har eller om det är inställningen igen som spökar. Det verkar nämligen som att allt man läser om småbarn och hur det är att bli förälder har att göra med att man måste STÅ UT och UTHÄRDA för att det är så JOBBIGT.


Jag tycker mest bara att det är mysigt och gosigt.


Det är klart att det kan vara lite kladdigt ibland, men det är ju knappast jobbigt för det. =) Men till och med den delen har blivit mycket bättre. I början kunde man knappt peta på Vanja utan att hon kräktes (antagligen för att hon kräktes efter varje måltid och hon åt mycket oftare då), men nu är det mycket mer sällan. Det är klart att det än så länge inte går en dag utan att man blir nedkladdad, men vad annat är det att förvänta sig? Små barn är kladdiga. Sånt vet man.


Vad mer? Ja, just det. Harry Potter. Jag sa ju att jag skulle skriva mer idag.


Nå, jag vet egentligen inte vad mer jag ska skriva än vad som redan är sagt. Hittills så suger filmerna. Hårt. Det är inte bara det att de ändrar lite här eller lite där. Sånt får man tolerera. Men de hoppar över så otroligt mycket information. De ändrar på händelser. De speedar upp allting. När vi tittade på filmen igår så kändes det som att filmen knappt hade hunnit börja innan den var slut, rent handlingsmässigt. Detta trots att filmen då hade varit i omkring två timmar. Eftersom jag har läst böckerna så VET jag vad som händer där i mellan. Jag vet allting som de hoppar över.


Needless to say, it bothers me.


Men har jag gett mig in i det här så får jag väl avsluta det också. Två filmer återstår. Vi får se vad de filmerna ger.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards