Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 19 april 2008

Dags att planera födelsedag.

Av rikku - 19 april 2008 20:00

Nu är det inte långt kvar. Nästa vecka fyller Vanja ett år. Gud, vad tiden går fort. När man är liten så tror man inte på de vuxna när de säger att tiden går fort. Som barn så släpar sig tiden fram, särskilt när det är något man väntar på, som jul eller födelsedagar. Nu hinner man knappt blinka ens en gång. Snart tar hon väl studenten, om jag inte ser upp.


Helgen efter Vanjas födelsedag så kommer folk hit. Det är mycket bättre att släpa hit folk på helger när de, och vi, är lediga. Det kommer antagligen bli fullt hus här hemma hela helgen. På lördagen kommer min familj hit och på söndagen kommer Tommys familj.


Jag har ingen aning hur jag ska göra det här. Vi ska inte bjuda på mat i alla fall, det är ett som är säkert. Fika och tårta, det får räcka gott och väl. Annars kommer jag bara få stå vid spisen hela tiden, och hur kul är det? Men vad ska man bjuda på? Vad för slags kakor, ska jag baka något själv eller ska vi köpa allt? Tårta, vågar man göra egen? Det kanske blir fruktansvärt dåligt. Jag har ju inte direkt bakat en massa tårtor i mitt liv.


Nå, det ordnar sig nog.


Mors dag är på väg också. Mindre än en vecka kvar och jag har ingen aning om var vi kommer vara eller vad vi kommer göra. Mysigt att tänka på att förra Mors dag så låg jag på sjukhuset och snosade på nyfödd bebis. :) Tänk så liten hon var då! Så stor hon är nu! Hon passerar nog 80-strecket när som helst och rätt vad det är så går hon väl också. Sen kommer hon börja prata på riktigt, oh, vad mysigt. Jag blir nästan lite ledsen när jag tänker på att hon bara klassas som "bebis" i en vecka till. Sen är hon inte en bebis längre utan ett litet barn.


*suckar lite dramatiskt ā la 50-talsfilm*


Men! Jag höll ju på att glömma! Idag åt Vanja burkmat till middag. Whoho! Seger! Det var första gången. :) Det känns skönt och jag hoppas att det håller i sig. Det är ju så mycket smidigare med burkmat än att stå och laga mat, särskilt om det bara är hon som ska äta.


What else is new?


Jo, jag ringde till Försäkringskassan idag och frågade lite om föräldrapenningen. Efter att Vanja fyller ett så måste man ju ta ut fem dagar för att få behålla sin SGI. Men jag har ju semester att plocka ut från jobbet också och därför undrade jag hur jag gör med den. Men det visade sig att det inte var några problem. Jag har sexton dagar totalt att ta ut och de dagarna räknas som "arbetad tid", det vill säga de räknas bort. Alltså behöver jag inte krångla med att plocka ut två dagar semester här och två där och sen resten föräldrapenning. Skönt!


Jag ringde jobbet och snackade med dem där och bestämde mig för att ta 2/6-25/6 som semester. Det blir tokbra! Då får jag nästan en hel månadslön från Camfil i juni och så får jag semesterersättningen i juli! Tokbra! Extra pengar behövs alltid. Vi har åttatusen kvar att betala på servicen på bilen, men jag tror att det kommer gå fin-fint. Särskilt som vi får skattepengarna innan midsommar också. Mycket välkommet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards