Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 1 september 2008

ÅÅÅÅÅÅÅH!

Av rikku - 1 september 2008 14:15

Jag höll på att skriva världens längsta inlägg och så råkade jag stänga ner fönstret! GAAAAH! Naturligtvis hade jag inte sparat det i "utkast" heller, så allt är borta! BORTA!


Jag som höll på och filosoferade så bra. :( Vette fasen om jag orkar skriva om det..


Hur jag råkade stänga ner fönstret? Jo, musen är cp. Ibland sticker muspekaren iväg åt ett annat håll än vad man själv styr den åt. Jag skulle bara växla mellan två fönster och vips! så var muspekaren vid krysset istället och det hann jag inte se innan jag tryckte.


Åh, så störande.


Dumma Nea som inte sparar! DUM!


Nåväl.. jag får väl försöka börja om..


Varför, varför, varför har vi inte en miljon på banken? Bara så där? Lite lätt? Tommy tittade på hus igår och hittade ett hus som var helt perfekt för oss. Helt perfekt! Särskilt dyrt var det inte heller, om man tittar på vad husen kostar häromkring. Men tyvärr så är det ju inte läge för oss att köpa hus. Dels så har vi inte en tillräckligt stor buffert än, dels så är räntorna inte direkt låga för närvarande och dels så vore det att föredra att jag har börjat jobba igen innan vi köper hus.


Men man kan ju drömma i alla fall..


Just nu verkar det finnas hur många bra hus som helst till salu här i Alingsås och många har dessutom rimliga priser. Hoppas det kommer vara så när det är dags för oss att köpa hus också.


Synd som sagt att man inte har en miljon på banken. Men vi håller på och sparar undan en buffert till "huskonto", så det är väl bara att gneta på. Jag skriver "huskonto" eftersom det i teorin ska gå till handpenning när vi köper hus, men i praktiken kommer det nog gå till vilka större utgifter som helst.


Det är synd att det gick åt så mycket pengar när vi flyttade. Vi hade sparat undan en hel del fram tills dess, men så kostade ju flytten en del och vi köpte en ny soffa och massa annat, så pengarna bara försvann. Just nu jobbar vi för att först och främst komma upp i samma summa som vi hade innan flytten. Därefter kan man höja målet till lite större summor.


Jag kan bli lite avundsjuk på folk som tjänar, eller säger att de tjänar, enorma summor pengar och som åtminstone påstår att de sätter undan 10 000-tals kronor varje månad till enbart sparande. Men samtidigt så känner jag att vi har mer förståelse för vad pengar är värda än vad de som har mer pengar än de kan göra av med har. Det tar lång tid för oss att spara undan enorma summor, det vill säga vad vi klassar som "enorma summor" och därför uppskattar vi det mer när vi lyckas.


Jag kollade upp igår hur mycket jag har kvar på mitt CSN-lån. Det är 25 870 kronor kvar att betala. Det känns bra att det har sjunkit så pass mycket. Det känns som att det snart är avbetalt. Nåja.. "snart". Frågan är om man skulle ta utav bufferten, när den blir lite större, och betala av hela lånet så man blir av med det helt och hållet. Eventuellt så skulle vi kunna betala hela lånet nästa år, eller kanske året därpå, men frågan är hur mycket man skulle tjäna på det. Om vi hade haft 25 000 kronor nu och betalade av hela lånet, då skulle vi "tjäna" 600 kronor i månaden. Men med den "vinsten" så skulle det ta över tre år att komma upp i den buffert vi hade innan. Men det är förstås förutsatt att vi inte sparar något annat än de 600 kronorna då.


Samtidigt så känns det dumt att betala av det lånet som har så pass låg ränta som det ändå har. Det skulle vara mer ekonomiskt att göra extra inbetalningar på billånet, som nu har ganska hög ränta. Men där skulle det inte märkas av lika tydligt, tror jag, att man betalar in extra. Det är så pass högt, så det kommer ändå ta evigheter att bli av med det lånet. Men det är klart att på lång sikt så skulle vi tjäna en hel del på att betala av extra på det lånet.


Nåja.. synd att vi inte tjänar mer. Hade vi haft högre löner så hade vi nog gjort extra inbetalningar till både höger och vänster och dessutom sparat undan till en stor och fin buffert.


Om vi hade sluppit både billånet och CSN-lånet, då hade vi kunnat spara undan 2500 kronor extra varje månad. Det hade varit gött. :) Då skulle vår buffert bli stor fort!


Jag tror att vi kommer få bättre ekonomi redan i januari, faktiskt. Inte för att den är dålig nu, även om den är lite tajt, men den kan ju alltid bli bättre. När den nya bebisen föds så kommer vi ju dels få ett barnbidrag till och en nyfödd kostar ju inte särskilt mycket pengar. Vi kommer få köpa fler blöjor, det är väl allt. Sen kommer jag ta ut enbart SGI-dagar istället för att, som nu, ta ut blandat med lägstanivådagar. Då kommer jag få ut lite mer än vad jag får nu. Sen vet vi inte om Tommy kommer få någon löneökning nu i september eller inte. Man kan ju alltid hoppas. Om inte annat så är det löneökning i april, som vanligt.


Nå, det här är inte ens i närheten av det jag skrev innan, men jag kommer faktiskt inte ihåg allt jag skrev och hur jag skrev, så det är ingen idé att ens försöka. Det blev ju ganska långt i alla fall.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards