Thorn without a rose

Alla inlägg den 20 februari 2008

Av rikku - 20 februari 2008 20:45

Idag har jag varit så där duktig igen som bara jag kan vara. Först var jag hos tandläkaren på morgonen. (Sista besöket, whoho!) Naturligtvis gick bussarna så ohyggligt bra som bara de kan göra här, så jag var där en timme innan utsatt tid (10.00) och bussen hem gick nästan samtidigt (11.40) som Tommy hade lunch (12.00), vilket, naturligtvis, fick till följd att jag åkte med Tommy hem istället. Hade jag tagit bussen så hade han varit hemma före mig.


Nå, hela förmiddagen gick alltså åt på grund av ett tandläkarbesök som tog knappt 20 minuter. Det gör bara min effektivitet mycket tydligare. ;)


Efter lunch ringde jag en massa ställen. Jag började med att ringa till hyresvärden i Alingsås för att ställa några frågor. Vi fick kontraktet på lägenheten med posten idag, lite senare än vad jag hade räknat med, men okej. Med kontraktet så fick vi även hyresavier. Problemet var att dessa avier var sådana där handskriva historier, alltså utan OCR-nummer. Jag behövde ha reda på hur vi skulle göra för att betala dessa via internet.


Det visade sig att det inte var några konstigheter. Det gick jättebra att betala dem som vanliga räkningar, med den enda skillnaden att istället för OCR-numret så skrev man ett meddelande med lägenhetsnummer och vilken månad hyran gällde för. Lätt som en plätt, alltså.


Jag tog även reda på namnet på den tidigare hyresgästen. Det behövde jag ha för att kunna flyttanmäla telefonen hos Telia. Av någon outgrundlig anledning så måste de veta namnet på personen som bodde där innan för att kunna koppla in mitt abonnemang. Märkligt. Särskilt märkligt är det eftersom varje lägenhet har ett eget nummer.


Nåväl, jag fick namnet och ringde Telia och flyttanmälde. Det var såklart inga problem med det och jag fick välja ett nytt nummer av tre olika. Jag valde ett som kändes bra när man sa det. Det flöt på ganska lätt, tyckte jag och då blir det lätt att komma ihåg.


Efter det så ringde jag till Alingsås kommun för att fråga om dagisplats. Jag fick prata med en väldigt trevlig dam, (igen, borde jag kanske säga för alla jag har pratat med idag har varit trevliga), och hon skulle skicka papper till mig så jag fick skriva upp mig på kö-listan. Jag ställde lite frågor och hon förklarade väldigt bra, tycker jag. Bland annat fick jag reda på att man bör skriva upp sig på den här listan i alla fall ett halvår innan barnet ska börja på dagis och om man nu skulle ändra sig efter att halvåret har gått och man blir erbjuden en plats, då händer det inget annat än att man får säga att man vill vänta ett tag till. Tidigare hade man hamnat sist i kön om man tackade nej till en dagisplats, men det systemet hade de gjort sig av med. Vad skönt, tyckte jag, särskilt som jag och Tommy inte riktigt är överens om när Vanja ska börja på dagis.


Det fanns flera förskolor i närheten av vår nya lägenhet, vilket också är väldigt bra. Då har man inte så långt att gå för att lämna Vanja när det väl blir dags.


Men. Sen nämnde jag att jag inte kan särskilt mycket om dagis eftersom både jag och sambon gick hemma hos våra mammor som båda två var dagbarnsmammor. Då talar den här trevliga kvinnan om för mig att det finns flera dagbarnsmammor i området också! Hoppsan! Där slog veligheten till hos mig då. Vad ska man välja? Jag är benägen att välja dagbarnmamma just för att det var både min mamma och Tommys mamma, men sen kanske det är bättre med dagis.. eller mysigare med dagbarnmamma.. eller mer pedagogiskt med dagis... Aaaargh! Vad ska man välja?

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards