Thorn without a rose

Alla inlägg den 24 januari 2009

Av rikku - 24 januari 2009 11:15

Först och främst; tack för alla gratulationer i föregående inlägg!


Livet som tvåbarnsfamilj börjar stabilisera sig. Lukas är nu tre dygn gammal. På dessa dagar har han gjort det klart för oss att han inte är någon morgonmänniska, han är en nattmänniska. Det vill säga; han sover inte på nätterna. Alls. Han ska bara äta hela nätterna för att sen ligga och sova på dagarna. Det är lite påfrestande eftersom det innebär att jag inte har fått sova mer än 20-30 minuter i sträck de senaste nätterna. Mitt totala sömnintag uppgår nog inte mer än till 4-5 timmar sen han föddes. Det är ganska lite och det börjar kännas. Men vi resonerar som så att det kommer rätta till sig så snart mjölken kommer igång ordentligt så att han kan äta sig mätt istället.


Vanja har reagerat bra på Lukas, tycker jag. Hon kramar och pussar på honom och vill gärna peka ut hans kroppsdelar. "Öra! Hand! Ben! Näsa!" Mm, jo, vi vet. Men sött är det. Lite svartsjuk är hon naturligtvis. Imorses när jag bytte blöja på Lukas så stod hon bredvid och ville också upp och byta blöja. Hon gick så långt att hon påstod att hon hade bajsat (det hade Lukas gjort) men när det blev hennes tur så hade hon naturligtvis inte gjort det. Men det är ganska harmlöst, tycker jag. Vi försöker tänka på att hon ska få uppmärksamhet och närhet lika mycket som innan, men riktigt som innan kan det ju inte bli. Ammar jag Lukas, då kan jag inte sluta bara för att hon vill sitta i mitt knä just då. Men på det stora hela så tycker jag att det går väldigt smidigt och det är jag glad för, särskilt som jag lider av sömnbrist just nu.


En sak som har förvånat mig är hur lite besök vi har haft hittills. Jag trodde att folk skulle komma rusandes nu när vi bor så pass mycket närmre än när Vanja föddes, men så har inte skett. De enda som har tittat på Lukas är Tommys föräldrar och lillebror och de var här samma dag som han föddes. De hade ju sett efter Vanja åt oss, och henne ville vi ju ha hem igen. :)


Men ingen annan har varit här än, trots att alla säger att de vill komma tidigt och titta på honom. Men alla verkar också tro att vi har världens trafikrusning hit och vill därför ge oss utrymme och tid att koppla av. Det är i och för sig snällt tänkt, men det skulle ju vara kul om folk kom hit också. Eftersom alla vill ge oss utrymme så betyder det att vi antagligen kommer få hit alla samtidigt och det kan nog bli jobbigt.


Pappa, farmor och farfar kanske skulle komma hit idag, men det vet vi inte än hur det blir. De skulle bestämma det idag om de skulle komma eller ej. *suck* Liite längre framförhållning hade ju varit trevligt. Vi kan ju inte bestämma att vi ska hitta på något annat idag förrens vi fått veta om de har tänkt komma eller inte. När jag pratade med mamma igår och frågade när hon hade tänkt komma, då svarade hon att hon hade tänkt komma igår. Jaha. När hade hon tänkt upplysa oss om den saken? Uppenbarligen så blev det ju inte så eftersom jag pratade med henne på kvällen, men det hade ju varit trevligt om vi hade fått veta tidigare att hon kanske hade tänkt komma. Särskilt som vi inte var hemma.


Ja, för vi var på BB igår på återbesök. När man har gått hem tidigt så måste man komma tillbaka för PKU-prov och läkarkontroll. Nå, det visste vi ju sen förra gången, så det var inte så mycket att orda om. Men vi fick en sjukt tidig tid, kvart i nio på morgonen och det var ju kanske inte det roligaste. Vi fick ställa väckarklockan på halv sju! Så tidigt går vi aldrig upp annars. Det stod på lappen vi hade fått att man gärna fick vara en kvart tidigare eftersom det var en mottagning. Det innebär att de tar in folk så snart de är klara med den föregående, vilket är bra förstås.


Mindre bra var det att läkaren inte var där.


Vi fick vänta i över tre timmar! Först då behagade en barnläkare att dyka upp och då hade de (barnmorskorna och sköterskorna på BB) ändå ringt och efterlyst en barnläkare fyra gånger! Men tydligen hade det skett en massa "missförstånd" och alla läkare hade trott att någon annan hade gått dit. *suck* Det förstörde rätt mycket av vår dag, kan jag säga. Det var jobbigt för Vanja att vara där och inte ha något att göra i nästan fyra timmar. Lägg till att hon hade gått upp långt tidigare än vanligt och att klockan närmade sig hennes middagslur så har ni en ekvation som inte är särskilt rolig. Men hon skötte sig mycket bättre än vad någon hade kunnat begära av henne och jag var väldigt stolt över henne.


Vi hade tänkt åka vidare till Göteborg efter besöket på sjukhuset, men eftersom det tog så otroligt lång tid så beslöt vi oss för att strunta i det och åka hem istället. Vi var trötta och hungriga allihop och Vanja behövde verkligen sova.


Men tyvärr så fortsatte dagen att vara förstörd. Vanja slocknade i bilen på väg hem och sov i ungefär 40 minuter. Men väl hemma så ville hon inte gå och lägga sig igen. Det är naturligtvis inte lätt att ha sovit en stund, vaknat till och sen gå och lägga sig igen. Så under hela dagen så sov hon bara 40 minuter totalt. Under eftermiddagen var hon väldigt gnällig och grinig och det var ganska jobbigt, även om vi förstod vad det berodde på.


Det är inte lätt att vara liten alla gånger.


Nu funderar vi på om vi ska gå ut och hoppa i vattenpölar allihop. Men först får jag väl ringa och fråga om folk kommer idag eller inte. *suck*

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards