Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 6 januari 2012

Back on track. Or are we off track?

Av rikku - 6 januari 2012 18:39

Japp, då var man tillbaka i bloggosfären igen. Mycket har hänt, såklart, och inte ett ord har blivit skrivet här. Men så kan det vara ibland när man är ledig.


Så, vad har hänt då? Jo, jag har ju varit ledig sedan jul. Jag jobbade dagen före julafton, men sedan har jag varit helt ledig. Men nu är det slut på det. Imorgon är det jobb igen, lite mjukstart så här efter ledigheterna.


Julen har varit mycket trevlig. Ungarna har fått miljontals med paket och för dem var det julafton i ungefär en vecka eftersom folk är utspridda åt alla håll och kanter. Kul för dem, förstås, men samtidigt blir de lite bortskämda. När vi hälsade på mina vänner i Mariestad så fick de bara varsin paket och Vanja uttryckte sin besvikelse över att "bara" få ett paket. Hrm.. var glad att du får paket alls, unge. :)


Julafton var vi hos Tommys föräldrar. Tommys lillebror agerade tomte, efter mycket om och men (och med uttalandet att det här var absolut sista gången, hehe). Vi hade en liten julklappsutdelning hemma innan, för jag ser ingen mening med att dra ut på paketöppnandet bara för att, så som man ofta upplevde det när man var barn. Barn blir bara irriterade och uttråkade och tjatar hål i öronen på de vuxna och ingen har någon glädje av det.


Det var väldigt trevligt och det blev väldigt sent för barnen. Jag gick hem med dem vid halv nio-tiden och då hade de börjat bli gnälliga och frågade när vi skulle gå hem. Tommy stannade självklart kvar längre. Vi har ju så nära hem, så det är inga problem att gå hem med dem själv, även om de är trötta. Väl hemma så däckade de på ungefär fem minuter, de söta små liven.


På måndagen var vi tillbaka hos Tommys föräldrar. Då hade Tommys bror med familj kommit tillbaka och vi hade ytterligare en julklappsutdelning. Det fanns julmat kvar, så vi fick julmiddag en gång till hemma hos dem. Men utöver dessa två gånger så har vi inte ätit någon julmat, faktiskt. Alla resonerade tydligen så att vi säkert var trötta på julmat, så vi fick inte julmat hos någon mer under resten av ledigheten. :P


Tisdagen åkte vi till mina hemtrakter. Först hälsade vi på mamma (julklappsutdelning nummer fyra) och senare på eftermiddagen åkte vi till mina vänner i Mariestad (JKU 5). Det var första gången vi fick se Åsas lägenhet, så det var väldigt spännande. Tyvärr så led jag rätt mycket av huvudvärk (det har jag gjort ofta de senaste veckorna, av någon anledning) och jag fick en tablett av Åsa. Det hjälpte lite i alla fall. Sen passade ungarna på att vara helvilda för ovanlighetens skull (ovanligt när vi är någon annanstans än hemma, alltså) och jag kände att jag inte gjorde annat än sade till dem under hela besöket. Så det var ju tråkigt.


Onsdagen åkte vi hem till farmor och farfar, tillsammans med pappa och bröderna (JKU 6). Där fick barnen de julklappar som jag tror blev allra mest uppskattade; Lukas fick ett trumset och Vanja en Hello Kitty-laptop (bland många andra, förstås). Det där trumsetet, alltså.. Lukas bara sken med hela ansiktet när han såg den och naturligtvis var jag tvungen att packa upp den direkt så han fick prova. Många andra leksaker fick vänta kvar i sina förpackningar tills vi kom hem till Göteborg igen, men trummorna vägrade jag låta honom vänta på. När han satte sig och började trumma så riktigt lyste han av lycka. Han bankade på trummorna, slog på cymbalen och stampade på pedalen till bastrumman och sen tittade han upp och utbrast: "Ja kunne!" Och det kunde han verkligen. Vanja å sin sida satt med laptopen och klurade på saker som "Hitta den gömda siffran" eller "Vilken är störst?". En del av uppgifterna är alldeles för svåra för henne än så länge, men hon lär sig säkert fort.


Torsdagen gjorde vi inget speciellt, vad jag minns. Vi var hemma hos pappa på förmiddagen (han jobbade kväll hela veckan) och på eftermiddagen åkte vi hem till mamma. På fredagen var vår planerade avfärd till Karlstad för att hälsa på syster-yster med familj, men innan vi åkte dit så for vi till mormor och morfar och hälsade på. Det var nog två år sen vi var där senast, men det har sina orsaker. Den främsta orsaken är väl att mormor och morfar oftast blir bortprioriterade när vi är hemma på besök eftersom vi sällan hinner hälsa på alla. Det faller sig naturligt att det är de som blir bortvalda när vi måste välja eftersom jag inte har den där nära kontakten med mormor och morfar så som jag har med exempelvis farmor och farfar. Vad det beror på vet jag mycket väl, men många har sina egna teorier och åsikter om det, så jag bryr mig inte ens om att förklara.


Nå, efter besöket hos mormor och morfar så åkte vi hem till pappa först för att hämta upp de sista grejerna och sedan bar det av till Karlstad. Där blev det ytterligare en julklappsutdelning (nummer sju), den sista, och barnen fick ännu fler instrument, varsin blockflöjt. Nu kan de nästan spela en hel orkester här hemma. :) De har blockflöjt, gitarr och trummor. Trumpeten är sönder sedan länge, liksom den första gitarren som Vanja fick.


Hemma hos syster-yster hade vi det väldigt trevligt. Vi har ätit god mat, spelat spel, varit ute i deras sommarstuga där barnen fick springa av sig lite, grillat korv, smällt raketer (tidig kväll så barnen fick se) och tittat på det riktiga nyårsfirandet vid tolvslaget. Det var många som istället för raketer skickade upp såna där kinesiska lyktor och det var väldigt fint. Det ska nog vi göra nästa nyår, tror jag. Känns lite mysigare och mindre farligt än raketer. :)


Så avslutningen på det förra året var väldigt trevlig.


Början på det nya året var däremot allt annat än trevligt.. Det började när vi skulle åka hem på nyårsdagen.


Snö. Massvis med snö som bara vräkte ner. Vi har inte sett en snöflinga under hela säsongen och helt plötsligt kom det stora lass. Eftersom Tommy hade druckit på nyårsaftonen så låg det ju på mig att köra hem i eländet. Det var väldigt otrevligt. Trots att vi åkte nånstans efter tolv (kanske rentav ett-tiden?) så hade inte en enda plogbil varit ute och skottat. Det var ganska läskigt att köra i det. Eländet fortsatte en bra bit neråt, men konstigt nog så märkte vi aldrig när det slutade. Jag vet i alla fall att snön fortsatte en bit efter Säffle för det hade vi pratat om tidigare att det var säkert slut efter Säffle. Nå, jo, det var det ju, men vi kan inte säga HUR långt efter.


Nå, hem kom vi i alla fall. Men det nya året fortsatte att gå åt helvete. Efter hemkomsten så visade det sig att ALLA, jag menar verkligen ALLA, i familjen hade blivit förkylda. Jag är nog värst drabbad. Snuva, feber, hosta, huvudvärk.. you name it. Natten till tisdagen så sov jag exakt ingenting. Jag låg vaken hela natten och snörvlade. Hela huvudet kändes som bomull, samtidigt som det kändes som en ballong. Helt tjockt var det. Jag har införskaffat Ipren, Alvedon och Kanjang och försöker kurera mig så gott det går. (Fy fan vad dyrt Kanjang är! Frågan är om det är värt det..) Nå, jag mår bättre i alla fall, men jag är fortfarande förkyld.


Bakslag nummer tre råkade Tommy ut för. Han har antagligen lyft fel på jobbet så på torsdagen hade han så ont i ryggen att han inte tog sig upp ur sängenn. Kul.. Tur i oturen är ju att det är röd dag idag, så han är inte borta så mycket från jobbet ändå.


Och som ett brev på posten så fick vi höra tråkiga nyheter också, men det är inget jag skriver ut här.


Så nu väntar man nästan bara in nästa tråkiga grej som det nya året ska bjuda på. Början har ju verkligen varit åt helvete.


Lite positivt finns ju i alla fall att se fram emot:


  • Lukas fyller snart år. Lill-killen fyller tre år. TRE! ÅR! Stora killen nu, ju.
  • Om mindre än en månad åker jag och Tommy till London. Yay! (Måste fixa pass först bara). Det ska bli sjukt kul.
  • Båten är förhoppningsvis snart avbetald (slutet av februari). Sen kan vi fokusera på billånet igen.
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards