Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2007

Första inlägget.

Av rikku - 14 augusti 2007 13:00

Hmm.. det känns lite konstigt det här, måste jag säga. Jag har aldrig tidigare skrivit ett dagboksinlägg på något annat ställe än Lunar tidigare, så det här känns lite underligt. Men eftersom jag tydligen har fattat beslutet att använda den här sidan som min nya allt-i-allo-sida, så måste jag ju börja någonstans någongång.


Självklart, med min vanliga otur, så gick det första jag skrev förlorat eftersom min dator fick för sig att stänga ner explorer utan förvarning, men jag ska göra mitt bästa för att återskapa det jag hade skrivit.


Jag förväntar mig i och för sig inte att någon ska läsa min dagbok här, inte till en början med i alla fall. Mina trogna läsare finns på Lunar och jag tror inte att de kommer börja läsa här istället. Men förhoppningsvis så kommer jag få nya läsare.


Jag fick reda på idag att datumet för Vanjas dop är bestämt nu. I mitten på oktober är det dags för det lilla knyttet att få sitt namn officiellt. Tommys mamma har pratat med prästen idag, så nu har vi ett datum att se fram emot. Anledningen till att Tommys mamma har pratat med prästen istället för att vi själva gjorde det, det är att Vanja ska döpas i Göteborg och inte här.


Jag har funderat lite över dop i allmänhet. Utan att jag kan förklara med några bra argument så vill jag att Vanja ska döpas. Enda anledningarna jag har är att jag tycker att det är en fin ceremoni och att det är ett perfekt tillfälle för våra familjer att träffas och umgås lite.


Såvitt jag minns så har jag bara varit på ett enda dop och det var för femton år sedan då min äldste systerson döptes. (De andra två syskonbarnen är inte döpta.) Jag vet egentligen inget om vad man gör på ett dop. Vad som sägs, vad som görs, om något tal ska hållas eller annat. Men jag är säker på att vi kommer få all information från prästen i god tid. :)


Vi har funderat lite på vilka vi ska be vara gudföräldrar. Egentligen tycker jag att det bara finns ett bra alternativ men vi ska fundera lite till innan vi frågar folk. En bra fråga är om gudföräldrar fyller någon funktion numera. Jag vill få det till att gudföräldrar får förmyndarskap över barnen om det händer föräldrarna något, men Tommy trodde inte att de hade någon juridisk giltighet.


En annan sak att fundera på, det är vilka man ska bjuda och vilka som kan tänkas komma. Mormor och morfar är det väl knappast någon mening med att bjuda, men man får väl fråga dem av ren artighet. Om inte annat så är det väl kul att höra vilken ursäkt de kommer med för att inte komma. Antagligen blir det väl det gamla vanliga..


"Det är för långt."



Konstigt nog så är det aldrig för långt när det gäller mina kusiner. Det är bara när det gäller mig och mina syskon som det är "för långt". De har till och med varit och hälsat på min kusin som bor i USA, men aldrig har de hälsat på mig här eller min syster i Göteborg.


För att det är för långt.


Oh well. Vi har ju alltid vetat att mormor och morfar inte prioriterar oss syskon. Vi har alltid var längst ner på skalan, så jag skulle bli mycket förvånad om de tog sig till Vanjas dop. Enda sättet de skulle kunna vara med på hennes dop, det vore nog om vi hade det hemma hos dem. Antagligen inte ens då för att det skulle bli för jobbigt med allt folk.


Nåväl. Vi var i alla fall där i början på sommaren, så de har fått träffa Vanja en gång i alla fall. Troligtvis så kommer det inte bli så många fler gånger. Vi är på besök en gång om året, ungefär, och de besöker oss.. aldrig.


I övrigt så kommer vi naturligtvis bjuda närmaste familjen. Syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar. Mina kompisar A, Y och Å är också bjudna, men sedan vet jag inte. Har man otur så tar folk illa upp för att man inte har bjudit dem, men å andra sidan så vill vi hålla det ganska litet och personligt. Svår balansgång, det där.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards