Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2007

Snuttefilt.

Av rikku - 27 augusti 2007 22:30

Vanja är så söt. De små handdukarna som vi fick av Tommys mamma får tjänstgöra som snuttefiltar åt lilltösen. Hon kommer nog bli beroende av allt, tror jag. :D När jag var liten hade jag napp. När Tommy var liten hade han snuttefilt. Vanja har napp och snuttefilt. Dessutom har hon upptäckt att man kan suga på tummen, så det gör hon också lite nu och då. :)


Vi har inte direkt någon rutin på vad hon ska ha på sig när hon sover. Ibland sover hon i bara blöja, ibland har hon en body på sig. Idag letade jag upp ett heltäckande, pyjamas-likande plagg som hon får sova i. Anledningen till att jag först bytte på henne var att hon hade dreglat ner sin body så den var alldeles blöt. Då tänkte jag att det kanske vore smidigt att prova en pyjamas till henne. Om inte annat så är det ju skönt att få ett torrt plagg på sig istället för ett blött. Men den pyjamasen förblev inte torr länge, utan jag fick ganska snart byta ut den med. Nu har hon en annan pyjamas och är dessutom väldigt nära att somna (med nappen i mun och en filt som hon gosar med som snuttis) så den får nog förbli torr. Det känns väldigt skönt att vi har fått så mycket kläder, och så mycket varierande plagg. Vi har alltid något att ta på henne, till och med så mycket att man kan stå i valet och kvalet över vad man ska ta på henne för just den dagen eller det tillfället.


Nå. Eftersom hon somnar senare idag än igår så tror jag att hon sover hela natten, men man kan ju aldrig vara helt säker. De få gånger som hon vaknar upp mitt i natten så somnar hon om ganska omgående, bara hon antingen får nappen eller, i de fall då hon har somnat väldigt tidigt, får äta lite grann.


Imorgon ska Vanja vaccineras. Jag har inte direkt stenkoll på för vad, men det får man garanterat information om där. Jag undrar om de kommer väga och mäta henne också. Det var längesen nu. Jag tycker faktiskt att det går lång tid mellan det mesta som har med bebisen att göra. Innan hon föddes så var det lång tid mellan BVC-besöken och jag kände ofta att det borde hända mer när vi var där. Mer tester, mer frågor, mer.. någonting. Jag var inte riktigt säker på vad det var jag saknade, men det kändes ofta otillräckligt. Nu när Vanja är född, då är det också väldigt långt mellan besöken. Visst ska man tänka positivt och tycka att det är bra, för då är det inget fel med barnet, men jag känner snarare att det känns som att BVC har dålig koll när de inte kontrollerar särskilt ofta.


Vi är fortfarande helt nya på det här med att vara föräldrar. Allt som dyker upp som vi inte känner till sen tidigare vill man kontrollera med någon som vet. Eftersom vi så sällan är på BVC så brukar det bli syster/min mamma/Tommys mamma som får tjänstgöra som informationskällor.


Nåväl. Det går ju också. Som tur är så verkar de inte ha något emot att vara vandrande uppslagsverk åt oss. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards