Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2009

Jag vill inte ha!

Av rikku - 26 augusti 2009 21:00

Uff. Jag undrar om det är trotsåldern som börjar nu. De senaste dagarna har Vanja matvägrat. Inte för att det är mat hon inte tycker om eller för att hon inte är hungrig, utan för att hon "vill inte ha". Igår hade vi hennes favoritmat till middag, korv och mos, och hon vägrade äta. Hon ville inte ha korv, hon ville inte ha mos. Likadant idag vid middagen. Hon ville inte ha potatis, hon ville inte ha köttet och hon ville inte ha morötterna. I vanliga fall är detta mat hon gillar och äter med glädje, men tydligen inte just nu.


Det är svårt att veta hur man ska handskas med detta. Jag vill ju för allt i världen inte tvinga henne att äta när hon nu säger att hon inte vill ha, men samtidigt så måste hon ju äta. Hade det varit så att jag visste att hon verkligen inte tyckte om maten, då hade det varit lätt att handskas med. Då hade jag ju fått göra annan mat, men det här är ju mat hon gillar.


Nåja, jag hoppas att det här med "jag vill inte ha!" snart går över. Det har bara pågått i två dagar och jag vet redan att så här vill jag inte ha det. Middagen ska vara ett trevligt tillfälle, inte ett krig om att hon måste äta.


Idag var min käre bror på besök. Han hade varit i Göteborg och köpt lampor av något slag och tänkte att han skulle hälsa på oss på vägen hem. Sånt är alltid roligt. :) Besök är trevligt att få. När han ringde höll jag på med maten precis så vi bjöd honom på mat också. Kalops blev det. Jag var lite nervös över hur det skulle smaka för vi hade lök i och jag gillar ju generellt sett inte lök, men det gick bra. Brorsan hade stannat på Maxi också och köpt äpplen och marsansås så han gjorde paj till efterrätt. Mycket gott! Men lite för mätt blev man. =)


Min mamma var här och hälsade på i helgen. Vi var i Skövde på fredagen för att gratta min systerson som hade fyllt år och då följde mamma med oss hem i bilen. Det har också varit väldigt trevligt och som vanligt när man har trevligt så går tiden väldigt fort, så helgen bara sprang förbi. På måndagen åkte jag, mamma och barnen in till stan för att köpa barnböcker. Tommy körde oss in till stan i bilen och sen tog vi bussen hem. Det gick hur bra som helst, trots att Vanja fick gå och Lukas åka vagn. Syskonvagnen får ju inte plats i bilen.


Men hur som helst. Barnböcker var vi ute efter. Jag blev helt förbluffad över priset på barnböcker. Ärligt talat så blev jag helt chockad. De här små, små, tunna böckerna om Max, Emma, Totte och liknande, de kostar ju för sjutton 80 spänn! STYCK! Vad är det, tio? sidor i böckerna? Tio sidor och åttio spänn ska de ha för det. Inte en CHANS att jag köper så små, tunna böcker för den summan. Innan hade jag tittat på "Min skattkammare" i olika färger och siffror och konstaterat att de kostade för mycket. 250 kronor gick de på. Men efter att ha tittat på Emma-böckerna så beslöt jag mig för att köpa en av "Min skattkammare" i alla fall. Där fick man ju åtminstone en hel del sagor och läsning för pengarna. Så nu har vi börjat med sagostund på kvällen innan Vanja ska sova. Pyjamas, en ny blöja, en flaska välling och en saga. Hon är nog egentligen för liten för sagor än, men nån gång ska man ju börja. Jag vet att det finns de som läser för sina barn redan från början, men det känns lite överdrivet, tycker jag. Innan de kan lyssna på sagan är det väl ingen större mening med att läsa den. Men det ska jag i alla fall tänka på att önska åt barnen i julklapp. Barnböcker med sagor i. Det kommer nog gå åt en del framöver. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards