Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 30 mars 2012

Ooo-kej..

Av rikku - 30 mars 2012 09:55

Det var väldigt vad jag blir upprörd nuförtiden då. Hela tiden läser jag om saker som irriterar mig. Men å andra sidan så skapar det ju lite blogginlägg, och det är ju positivt, så jag inte bara låter bloggen förfalla. :)


"Men vad är det nu då?" kanske någon tänker uppgivet.


Jo, det ska jag tala om. Jag läste en debattartikel i Aftonbladet där en FP-politiker argumenterar för att förskolan ska bli obligatorisk. I första hand är det förskoleklass och sista året på förskolan som hon vill ska vara obligatorisk med närvaroplikt och allt som det medför, men i förlängningen så verkar det vara hela förskolan som hon vill ha skolplikt på. Anledningen? De svenska skolornas resultat har sjunkit stadigt de senaste åren. (Senaste 15-20 åren, kanske mer?)


Det här är en lösning som jag inte kan hålla med om. Debattören skriver bland annat:


"Svenska barn behöver tillbringa mer tid i skolan. I Sverige inträffar skolplikten inte förrän vid sju års ålder, i andra länder vid 5-6 årsåldern."


Det känns som helt fel ände att börja i för att lösa ett problem med sjunkande resultat. Jag hade kanske kunnat köpa det om det hade blivit ändrat från fem år till sju år på senare tid och att det skulle ha en direkt påverkan på elevernas resultat, men eftersom våra barn har börjat i skolan vid sju års ålder sedan lång tid tillbaka så har det ju inget med saken att göra. Vad som däremot skulle behöva göras är detta: (min personliga åsikt, naturligtvis)


  • Minska ner klassernas storlek.
  • Anställ fler lärare med rätt kompetens, MEN glöm inte bort att de även måste vara pedagogiska.
  • Satsa mer pengar på utbildningen. Nya läroböcker, uppfräschade lokaler och ge lärarna verktygen de behöver för sin undervisning.
  • Höj lärarnas löner så de duktiga lärarna faktiskt vill STANNA.
  • Ge lärarna mer befogenheter. En lärare ska kunna säga ifrån på skarpen, beslagta mobiler och andra leksaker om eleverna ägnar dessa mer uppmärksamhet än lektionen, UTAN att bli hotad med polisanmälan från "kränkta" elever.

Naturligtvis ska inte en lärare kunna bete sig hur som helst mot eleverna heller, en auktoritetslärare ā la Hets är inte önskvärd, men balansen måste bli återställd. Hur ska annars lärarna kunna sköta sitt jobb?


Med fler lärare per elev så ökar chansen att eleverna faktiskt får till sig den kunskap som lärarna försöker förmedla. De elever som halkar efter kan snabbt fångas upp i och med att läraren faktiskt har koll på vem som kan vad (lite svårt att göra i klasser om 30-35 elever).


DETTA tror JAG är ett bättre recept för framgång i skolan än att tvinga barnen till obligatorisk närvaro allt längre ner i åldrarna. Skolplikt längre ner i åldrarna tar ifrån familjen alternativen som vi faktiskt har i dagens samhälle. De som vill vara hemma länge med barnen har, om ekonomin finns, möjlighet att vara det. Låt barnen ha möjlighet att vara barn längre och låt oss föräldrar själva få välja hur vi vill ha det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards