Thorn without a rose

Alla inlägg under juni 2008

Av rikku - 9 juni 2008 23:30

Oj, oj, oj! Nu börjar det verkligen bli dags att hålla ögonen på Vanja, ännu mer än tidigare. Idag klättrade hon för första gången upp i soffan! Otroligt! Så liten och tar sig ändå upp i soffan. Men det är inte utan besvär, kan jag ju tillägga. Hon greppar tag i sitsen med händerna, tar upp ett ben, drar sig upp i soffan en bit med hjälp av händerna, får upp andra benet och sen är det bara att krypa upp den sista biten.


Jag blev helt chockad när jag såg henne i soffan första gången idag. Jag kunde inte förstå hur hon lyckades ta sig upp. Jag hjälpte henne ner (även om hon kan klättra ner så gör hon inte alltid rätt, och det är bäst att finnas till hands och ge en hjälpande hand när hon ska ta sig ner) och det dröjde inte länge innan hon upprepade bedriften framför mina ögon.


Jag har sagt det förut, och jag säger det igen...


Stora tjejen! Hon är så duktig!


Tiden verkligen rusar iväg nu när man har barn. Eller rättare sagt, man märker av den mycket mer. Det är ju stor skillnad från månad till månad när man tittar på en liten nyföding, men inte så stor skillnad för en tonåring i skolan, exempelvis.


Det känns som att det snart är dags att börja fundera på vad man ska ge Vanja i studentpresent om det fortsätter i den här takten.. =)


Nä, inte riktigt, men nästan.


Nå, apropå att hon är så duktig och kan så mycket... Det är märkligt, men varje gång man vill visa upp hennes färdigheter för andra, då är det som att hon helt plötsligt inte kan något alls. Förra söndagen, innan folket kom hit, så gick hon sexton steg. Gjorde hon om bedriften när folk var här? Nej, naturligtvis inte. Hon tog inte ens ett enda steg. Det var som att någon hade stängt av musklerna i hennes ben. De bara vek sig under henne så fort man försökte ställa henne upp. Märkligt. En annan sak; här hemma pratar hon jättemycket. Det är långa haranger ibland och det låter så otroligt sött och roligt. Men så fort vi är omkring folk.. då blir hon stum. Har man tur så kanske hon säger "mamma" eller "pappa" när någon annan lyssnar.


Ibland får jag för mig att folk tror att vi hittar på när vi säger att "jo, men hon kan det här och det här", eftersom hon inte visar att hon kan något av det så snart någon annan än vi tittar. Men det är väl så att hon blir lite blyg när vi har besök, kan jag tänka. Det blir väl bättre när hon blir äldre, annars får vi nog problem. =D


För övrigt så närmar sig semestern med stormsteg, även om det gärna fick gå liiite fortare. När semestern väl är här dock, då får tiden stuka foten eller nåt, för då vill jag att den ska gå så långsamt som möjligt. Vi har inte bestämt särskilt mycket än angående semestern, men vi ska i alla fall åka nån vecka till mina föräldrar och vid nåt tillfälle ska vi till Borås djurpark. :)


Apropå ingenting, som avslutning..


För den som inte känner till ståuppkomikern Eddie Izzard så rekommenderar jag verkligen honom. Han är otroligt rolig! :D

Av rikku - 3 juni 2008 19:30

Oj då, jag har visst blivit utmanad. I alla fall tror jag att det är mig som åsyftas. :) Är det inte så, ja, då låtsas jag väl att det var mig som menades.


För fem år sedan:

  • Bodde jag i Umeå med min dåvarande pojkvän och jobbade fortfarande på Max Hamburgerrestauranger AB.

För tre år sedan:

  • Sommarjobbade jag på Volvo Lastvagnar, ett jobb som, om de inte hade haft anställningsstopp just då, hade kunnat leda till fast jobb. Men som tur var så blev det inte så.

För ett år sedan:

  • Föddes Vanja, solstrålen i mitt liv. För exakt ett år sedan var hon exakt en vecka gammal och hade hittills bara träffat sina föräldrar och mormor och plastmorfar. Några dagar senare träffade hon även farmor och farfar, farbror Johan, kusin Wille och Willes mamma.

För tre månader sedan:

  • Flyttade vi som bäst från Vagnhärad till Alingsås.

Igår:

  •  Tog vi det bara lugnt efter helgens bravader. Jag pratade med en telefonförsäljare och hade väldigt kul åt det sen. :)

Idag:

  • Har jag och Vanja varit på Öppna förskolan en kort, kort sväng, innan vi gick vidare till BVC för tandinformation och vaccination.

Imorgon:

  • Ska jag bara ta det lugnt. På sin höjd ska jag tvätta och diska, men i övrigt så är det lugna puckar som gäller. Det vill säga, om Vanja tillåter det. =)
Av rikku - 2 juni 2008 21:15

Uj, vad körigt det har varit de senaste dagarna. Vanja fyllde år i tisdags och i helgen var typ hela släkten här och grattade. Vanja fick öppna mååååånga paket, så många att det till slut inte var roligt längre. :) Då fick mamma hjälpa till att öppna de sista.


Det har varit jättetrevligt att ha alla här och det känns verkligen bra att vi har flyttat närmre så folk kan komma och hälsa på och så vidare, men.. Hur roligt det än är att folk kommer hit så kan jag inte låta bli att tycka att det är skönt när de åker igen. Jag är definitivt inte van vid att vara "värdinna" och jag gör garanterat en massa "misstag" som värdinna. Inte för att jag bryr mig om vad folk ska tänka om mina värdinneskills, men det är fysiskt och psykiskt påfrestande att försöka fixa och dona allting till alla. Kakor ska fram, kaffe ska fixas (det sköter dock Tommy, tack och lov), tårtor ska göras, alla ska ha koppar, fat, skedar, en del ska ha socker, andra mjölk och mitt i det här ska man dessutom hålla ett öga på Vanja och försöka umgås med folket som är här.


Det låter kanske inte så farligt mycket, och det är det kanske inte heller, egentligen, men det känns som mycket att göra på en gång och när folk är här länge dessutom så blir det till slut ganska jobbigt. Ännu värre blir det i och med att Vanjas rutiner rubbas ganska rejält i och med att vi har folk på besök, i alla fall när det rör sig om så många. I lördags sov hon middag först klockan tre, hon som annars brukar sova vid elva-tolv. Igår var det ännu värre. Då somnade hon tjugo över fem och sen väckte jag henne klockan sex eftersom det är läggdags för henne halv åtta. Hade jag låtit henne sova klart så hade hon antagligen aldrig somnat för natten sen.


I-landsproblem, javisst.


Jobbigt är också att man tycker att det är jobbigt att ha folk här. Vi vill ju att folk ska hälsa på oss, det är ju inte det det handlar om. Men antagligen var det just för att det har varit så mycket den senaste tiden som man blev så totalt slut av att ha folket här. Halva veckan har man ju ägnat åt att städa och baka, så vilostunderna har inte blivit många. Dessutom har jag mått ganska dåligt hela veckan och det bidrar ju till att man inte orkar med riktigt.


Jag har varit dålig i magen mycket det senaste och det här vädret som är har gett mig en enorm huvudvärk. Åtminstone tror jag att det är vädrets fel. 32 grader varmt är ju knappast normal temperatur i maj månad. Huvudvärken har förföljt mig i flera dagar, ja, det är nog till och med uppe i en vecka nu och som om det inte vore nog att ha ont i huvudet så blir man ju retlig och stingslig när det dels är så varmt ute och när man dessutom mår dåligt.


Nå. Även om det var jobbigt så var det jätteroligt att ha folk här och fira Vanja. Hon fick jättemycket bra presenter, mestadels kläder, precis som vi hade önskat, men även en del leksaker. Det bästa, enligt Vanja, det var två bollar som hon fick. När hon hade packat upp bollarna ur paketen så blev alla oöppnade paket helt plötsligt totalt ointressanta. :D Men till slut lyckades vi få henne intresserad av att fortsätta öppna paket. :)


Alla tyckte i alla fall att tårtorna var goda, så då vet jag det. Jag KAN göra tårta, och folk gillar det. Baka kan jag också. Problemet är bara att det är tråkigt att baka.


Nog med gnäll nu.


Roligast på hela helgen var dock detta:


  • Innan folket kom på söndagen så gick Vanja! 16 steg tog hon helt själv! Duktig tjej! Men självklart ville hon inte visa det för någon som var här...

Roligast idag:


En telefonförsäljare från Trygg-Hansa ringde och ville att jag skulle teckna försäkring hos dem istället. Jag påstod att jag var mitt uppe i matlagningen, (vilket var en lögn, jag skulle precis börja men hade inte hunnit starta) och att jag inte hade tid att hämta några försäkringspapper för jämförelse.


Han frågade då om han skulle ringa upp lite senare, men jag tyckte att han kunde spotta ur sig några siffror som jag kunde fundera på och jämföra med senare.


Jag fick aldrig veta några siffor, för först fick jag frågan om jag hade helförsäkring på bilen (svar nej, halvförsäkring) och om jag betalade den årsvis (svar nej igen, vi betalar månadsvis).  Innan han hann fråga hur mycket så sa jag att vi betalar 762 kronor för halvförsäkring på bilen, hemförsäkring, personförsäkring för mig och för Tommy samt barnförsäkring på Vanja.


Killen blev helt förbluffad. Han frågade "betalar du bara 700 kronor för allt det där?!" Nej, svarade jag, 762 kronor. Nå, han tyckte att han inte hade mer att tillägga då. Jag skulle inte byta försäkringsbolag till deras för det vi redan har är mer förmånligt. :)


Sånt är kul att få bekräftelse på.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards