Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 17 april 2009

Medhjälp till våldtäkt.

Av rikku - 17 april 2009 11:45

Ja, det här är det nog många som skriver om nu. Vice chefsåklagare Mikael Hammarstrand vill åtala barnmorskor på ungdomsmottagningar för medhjälp till våldtäkt om de ger p-piller till unga tjejer.


-Jag läser lagen. Den som främjar ett brott är medansvarig och den som delar ut preventivmedel till en underårig underlättar ju för gärningsmannen att fortsätta med övergreppen, säger han till Dagens Medicin.


Okej, vad är fel i den här bilden? Ja, till en början med så kallar han personen som han antar att flickan har sex med för "gärningsman". Även om det är hennes egen pojkvän så kallar han pojken för "våldtäktsman". Även om flickan själv tar initiativ till sex och vill ha sex med den personen, så påstår han att flickan blir utsatt för ett övergrepp, en våldtäkt. Det kan jag tycka är lite respektlöst mot alla de som faktiskt blir våldtagna.


Men okej, vi köper hans resonemang i några sekunder. Alla flickor (och pojkar, antar jag?) som har sex och som är under 15 år, blir våldtagna, oavsett vem det är de har sex med och oavsett om de själva är med på det. Då kvarstår ju frågan: varför underlättar p-piller en våldtäkt? På vilket sätt blir det lättare för en våldtäktsman om kvinnan/flickan har p-piller? För det är ju det han säger, att "den som delar ut preventivmedel till en underårig underlättar ju för gärningsmannen att fortsätta med övergreppen". Min tolkning av den meningen är att om tjejen slutar med p-piller så slutar killen ha sex med henne.


Så utomordentligt löjligt.


Alltså, unga har sex. Punkt. Att de inte räknas som byxmyndiga hindrar dem inte från att göra det. Föredrar herr Hammarstrand att dessa ungdomar istället gör abort, eftersom de inte får tillgång till preventivmedel? Eller föredrar han kanske att de fullbordar sina graviditeter och blir mammor och pappor vid 14-15 års ålder? Min syster, som blev gravid när hon var 16, kan nog intyga att det är inte lätt att bli förälder i den åldern. Klart att det går, men är det något att sträva efter?


Nej, hans utspel är otroligt löjligt. Vi såg honom på Debatt igår och där sa han att även kondomer ska naturligtvis räknas in i detta "medhjälp till våldtäkt". Han ansåg också att barnmorskorna på ungdomsmottagningarna ska kontakta socialtjänsten när de ger unga preventivmedel.


Okej, smidigaste sättet att skrämma bort ungdomar från ungdomsmottagningen där de kan få skydd och råd? Jag vet, vi hotar med att kontakta socialen om de går dit. Smart! Då får vi en lavinartad ökning av tonårsgraviditeter och könsjukdomar. Låter förnuftigt.


...


En av barnmorskorna i panelen frågade om det även var medhjälp till våldtäkt om hon gav en 17-årig tjej p-piller och den tjejen sen har sex med en 14-årig kille. Ja, naturligtvis var det det. "Men hur ska jag kunna ha koll på vem de knullar med?" frågade barnmorskan då. Bra fråga, som hon inte fick svar på.


Ja, jösses.. Mikael Hammarstrand, ett namn som nog var okänt för många tills för någon dag sen, har nog profilerat sig nu bland Sveriges befolkning som ett riktigt ägghuvud.


Edit: Glömde ju nämna det också, som också togs upp i debatten igår.. Många flickor får p-piller inte för att främst skydda mot graviditeter, utan för att lindra menssmärtor som en hel del lider av. P-piller minskar dessa smärtor drastiskt och det är ännu ett skäl till varför unga tjejer använder p-piller. Så det så.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards