Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 20 april 2009

Det var ett jäkla tjat om pension.

Av rikku - 20 april 2009 19:45

Nog för att det är bra att ha koll på ekonomin, men ibland kan det gå för långt. Som det här med pension, till exempel. Det är jättebra att folk planerar inför framtiden och tänker på sin pension, men hur mycket ska man egentligen hänga upp sig på det? Jag blir 28 i år. Det är FYRTIO ÅR kvar tills jag går i pension. FYRTIO!


Till en början med så känns det ganska orimligt att sitta och oroa sig för något som kommer inträffa om fyrtio år och dessutom är det ingen som vet hur världen ser ut om fyrtio år. De som är femtio-sextio bör planera för sin pension, inte de som är i tjugo-trettioårsåldern.


Nästa invändning jag har är andelen som folk oroar sig för. När vi var inne på banken i Vagnhärad och pratade så fick vi reda på att de här pengarna man kan placera själv, de som folk har sån ångest över och våndas över att planera rätt, det är två procent av pensionspengarna. TVÅ. Seriöst, hur stor skillnad tror folk att det gör?


Anledningen till att jag gnäller om pension idag är att jag ringde igår till banken. Jag ringde för att be dem sluta skicka ut erbjudanden om Mastercard till oss. Vi får 3-4 brev i månaden om det och det är ganska tröttsamt. Men naturligtvis kan man inte bara ringa till banken, göra sitt ärende och tro att det är bra så. De stackars banktjänstemännen (och kvinnorna) har tydligen order om att prata pensionssparande med varje kund som ringer in, oavsett vad kunden har för ärende.


Så gjorde även killen jag pratade med. När jag tackade för mig och gjorde mig redo för att lägga på så började han prata om mina pensionspengar. Suck.. Det här hade jag redan varit med om ett par gånger tidigare. Pensionspengarna man kan placera själv är uppdelade i flera delar och tydligen har jag alla delar utom en hos banken. Det verkar de vara väldigt ängsliga över och gör sitt bästa för att övertala mig om att flytta pengarna till dem. Jag vet inte hur många gånger jag sa att jag inte var intresserad av att flytta pengarna, men det var många i alla fall. Till slut fick jag göra en liknelse för honom så att han skulle förstå min ståndpunkt.


Om man står i kön på ICA, exempelvis, och det är mycket folk, då vill man gärna tro att man valde fel kö. Alla andra köer verkar gå mycket snabbare än just den man valde att ställa sig i. Men byter man kö, då går ofelbart den kö man nyss stod i mycket bättre än alla andra köer. Alltså tjänar man inget på att byta kö för man vet aldrig hur det kommer att gå längre fram.


Nå, till slut övergav han de pengarna, men inte var han klar för det. Nej, då skulle det tjatas om mitt privata pensionssparande. (Vad fan har han med det att göra?) I dagsläget sparar vi 100 kronor var i månaden och ärligt talat så vet jag inte riktigt varför vi gör det. Det hade antagligen varit smartare att spara dem på ett sparkonto istället med ränta på. Då är man i alla fall garanterad att pengarna inte förlorar i värde och även om de inte ökar mycket så ökar de i alla fall något. Nåja, bankkillen tyckte att det var aaaaaalldeles för lite pengar. Han ansåg att jag borde spara åtminstone 6-700 i månaden.


Eh.. jo, tjena. Som om jag skulle ta 10% av min inkomst och låsa upp den tills jag blir 55? I don't think so. Men det verkade han inte förstå. Eller också trodde han kanske att jag har mer pengar än vad jag har. Till slut så fick jag tala om för honom hur mycket pengar jag får ut i månaden för att få tyst på honom. Jag ville ju bara lägga på och fortsätta med det jag höll på med hemma, inte sitta och lyssna på en massa snack om pension, men jag kan inte riktigt med att vara så otrevlig att jag lägger på luren i örat på honom. Jag försöker i största möjliga mån vara trevlig och artig när jag pratar med folk i telefon, även om de är kompletta främlingar som jag troligtvis aldrig kommer prata med igen.


Till slut gav han i alla fall upp och jag kunde lägga på. Jag börjar bli trött på detta tjat om pension. Återkom om trettio år så kanske jag bryr mig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards