Thorn without a rose

Alla inlägg den 15 december 2012

Av rikku - 15 december 2012 15:06

Seriöst, nu börjar jag bli trött på denna SD-kramande debatt som "rasar" i Sverige. Var och varannan Facebook-uppdatering handlar om kränkta svenskar som är "trötta" på den så kallade häxjakten på de svenska traditionerna och som "kommer rösta på SD i nästa val för de står minsann upp för våra traditioner".


Så vad är det allvarliga som har hänt då? Vad får svenskarna att få man ur huse för att hötta med näven och spotta i golvet och deklarera att "nu får det vara nog!"?


Ja, först var det en skola som hade bestämt att det inte skulle vara några pepparkaksgubbar i lussetåget. Det skulle inte sjungas pepparkakssången och det skulle inte bjudas på några pepparkakor på fikat efteråt. Det är alltså EN enskild skola som fått hjärnsläpp. Inget förbud mot pepparkakor i allmänhet och ingen som arresterar barn som klär ut sig till pepparkaksgubbar och gummor. Den enskilda skolan har absolut fått det hela kring bakfoten och det är absolut fel att förbjuda eleverna att vara pepparkaksgubbar, men det är inte skäl att springa till SDs lokaler och skriva upp sig som aktiva medlemmar för att ställa allt till rätta.


Sen då? Jo, Disney har insett att vi inte lever kvar på 30-talet och har beslutat att ta bort två KORTA sekvenser ur Tomteverkstan eftersom de innehåller karikatyrer av svarta och judar. SVT har tagit beslutet att detta inte är något problem för dem, de finner sig i Disneys vilja. Om detta känner jag mig lite kluven, men jag blir absolut inte rosenrasande och springer med högafflar och vill bränna folk. Nej, min kluvenhet är att dels kan jag tycka att det är rätt att ta bort scenerna eftersom de som sagt är karikatyrer och inget vi ska stödja i dagens upplysta samhälle (även om jag börjar tvivla på att samhället är så jävla upplyst längre). Men å andra sidan kan man tycka att det är fel att ta bort dem och låtsas som att de aldrig blivit ritade, för det är ju att förvränga historien.


Personligen får jag ju tillstå att jag aldrig förstått att dockan skulle föreställa en svart person, och då kan man ju förstå att det är illa. Personen som ritade dockan kan ju inte ha sett mörkhyade personer som verkliga människor.


Nå, dessa två händelser har i alla fall fått svenska folket att rasa och folk slänger ur sig saker till höger och vänster och antyder, eller säger rent ut, att snart har vi inget svenskt kvar längre och "de där jävla invandrarna" tar över och förstör allt som vi duktiga, goda svenskar har byggt upp.


Man blir ju trött. Hade inte tidningarna skrivit en massa om att "NU FÖRSTÖRS KALLE ANKA PÅ JULAFTON" så hade inte en jävel ens märkt att dockan var borttagen. Men kvällstidningarna spelar SD rakt i händerna och piskar upp stämningen, allt för att sälja lösnummer, och i nästa andetag så undrar de över hur SD kan öka i popularitet. Hmmmmm... jaaaaaa.. vaaaad kan det bero på? *suck*


Småsaker blir helt plötsligt jätteviktiga för folk, saker som de aldrig brytt sig om tidigare. Allt för att ha någon att skylla på, någon att hata, och invandrarna är ju en så tacksam måltavla. De med sina konstiga traditioner, och inte kan de tala ordentlig svenska heller. Det måste ju vara deras fel, oavsett vad felet i sig består av. Muslimska invandrare är mest suspekta. De, som ska ta över världen genom att föda många barn och leva på våra generösa bidrag! Alla vet ju dessutom att varje muslim är en potentiell självmordsbombare.


Ibland blir jag så deprimerad när jag läser om alla fördomar som florerar på nätet. Herregud, vem tog ifrån folk deras förmåga att tänka? (Det är säkert invandrarnas fel, det också).


En sak som jag tycker så tydligt illustrerar hur folk gör småsaker jätteviktiga är något Tommy berättade hade sagts på hans jobb i veckan. En av hans xenofobiska medarbetare hade varit arg över muslimerna och deras traditioner eller vad det nu var och utbrustit: "Snart får vi väl inte ens ha kyrkor längre!" varpå Tommy lite syrligt hade replikerat "För du går ju i kyrkan så ofta nu?" (Brasklapp för exakt ordalydelse. Jag återberättar så som jag minns att jag fick det återberättat för mig). Det illustrerar verkligen hur något som folk struntar totalt i så länge det finns blir tokviktigt när de riskerar att bli av med det, eller i detta fall, inbillar sig att de kanske kan bli av med det.


För handen på hjärtat; hur många i Sverige är troende kristna? Hur många kyrkor får besök varje söndag? Hur många går runt, ekonomiskt? Antagligen finns det någon, men många är de inte. Men så snart någon muslimsk församling vill ha en egen moské att gå till, då blir det ett ramaskri. Inga moskéer ska konkurrera med våra goda, svenska kyrkor! Suck, och suck igen. Jag blir så trött.


Och så detta ständiga "jag är inte rasist, MEN...". Eller varför inte den populära "I Sverige har vi yttrandefrihet, men det gäller inte svenskarna, för då blir vi bara kallade rasister". Vad sägs om det här? Sluta uttrycka rasistiska åsikter och skriva rasistiska meningar så kanske folk slutar kalla er rasister! Sluta VARA rasister, helt enkelt.


Vill ni prata om intergrationsproblemen, så prata om dem då och vad man kan göra åt dem, istället för att låtsas som att problemet är invandrarna.


JA, det finns invandrare som missköter sig.

JA, det finns invandrare som begår brott.

Ja, det finns invandrare som inte vill jobba.

Ja, det finns invandrare som lever på socialbidrag.


MEN. Det finns bra många fler som sköter sig, är laglydiga, jobbar eller söker jobb och som inte lever på bidrag. I varje mening ovanför kan man byta ut "invandrare" mot "svenskar", men ändå är det ingen som skriker om krafttag mot de ohederliga svenskarna.


Nej, jag blir så trött..

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards