Thorn without a rose

Alla inlägg under november 2008

Av rikku - 8 november 2008 22:15

Vad är det med det här inlägget som gör att så många hittar hit från google? Jag förstår verkligen inte. Vad är det de söker på som gör att de hittar dit? Märkligt, det är vad det är. Ingen lämnar något meddelande heller, så jag lär aldrig få veta det.


Men det skulle verkligen vara intressant att veta hur folk hittar till olika ställen. Min syster skrev ett inlägg på ett forum, ett sånt där öppet forum där man tydligen inte ens behöver vara medlem för att skriva, och det handlade om hur hon mådde och hennes skilsmässa och såna saker. Hon skrev inte ut några namn, inget direkt personligt som man kunde googla på och hitta. Inget.


Nu, en månad senare, så har syrrans före detta svägerska hittat inlägget, förstått att det är syrran och svarat med sin version av händelserna (såklart). Vad jag undrar är.. hur hittade hon dit? Som jag sa så finns det inget i hennes inlägg som är sökbart för att man ska förstå vem det handlar om. Hade hon skrivit ut personnamn eller ortsnamn eller något i den stilen så hade jag förstått, men det har hon ju inte gjort. Så då är frågan.. har de suttit och sökt igenom alla möjliga forum i jakt på något skriftligt avtryck från min syster? I så fall, varför? Det känns inte direkt sunt.


Nåja. Eftersom det var över en månad sen någon annan skrev i tråden så antog jag att min syster inte höll koll på den heller, så jag ringde upp henne så snart jag såg svägerskans svar. Det är dumt att låta sådana påståenden som hon kom med stå oemotsagda, tycker jag. Hennes version av händelserna skilde sig, naturligtvis, från hur min syster har upplevt det och det kan vara bra för dem att veta att det finns fler än en sida att lyssna på. Inte för att jag tror att de kommer att lyssna, men ändå.


Hur som helst så skrev min syster ihop ett svar till före detta svägerskan och det ska bli intressant att se om det blir något mer av det hela.


Nåväl.


Imorgon är det Fars dag. Då ska vi till Göteborg och fira sambons pappa. Jag får ringa min pappa och säga grattis, men jag tror att han blir minst lika glad för det. Vi var ju i mina hemtrakter förra helgen och det blir lite för mycket att åka fram och tillbaka varje helg. Inte minst så blir det jobbigt för Vanja. Hennes sömn blir helt fel när vi åker bort så långt. Det är inte som när hon var bebis och kunde somna utan problem varhelst vi befann oss. Nu är hon större och mer medveten och i behov av rutiner och det som känns hemmavant. Förra helgen var en katastrof sömnmässigt för henne. Hon sov inte middag, hon hade svårt att somna för natten och vaknade upp mitt i natten och var ledsen. Det höll i sig ganska långt in i den här veckan. Nu verkar det ha stabiliserat sig och då är det ju dumt att ställa till det igen.


Visserligen får jag nog braska för att det kan ha varit något annat som gjort att hon har haft problem med sömnen det senaste, men jag är helt säker på att i alla fall helgens sömnsvårigheter berodde på att vi var bortresta.


På måndag ska jag till MVC igen för kontroll. Det känns lite fel att skriva så, alltså "igen", för det känns som att det är evigheter mellan kontrollerna, men faktum är ju att jag har varit där förr och därmed är det ju just "igen" som är korrekt ord. Hur som helst. Jag är ganska så säker på att bebisen ligger "fel", alltså i säte. Jag måste be barnmorskan kolla detta för att se om jag har rätt. Men vad annat kan det vara? Jag känner nästan bara sparkar nertill och det jag känner upptill är mer.. förflyttningsrörelser, kanske man kan kalla det. Typ att barnet vrider sig eller nåt. Jag har inte känt någon större vändning än och jag är säker på att jag gjorde det mycket tidigare med Vanja. Men de säger ju att andra barnet har mer plats och det kanske inte märks och så vidare.. men något tycker jag att jag borde ha märkt. Om inte annat så saknas ju sparkarna mot revbenen. (Nåja.. "saknas"... Jag "saknar" dem ju inte direkt på det viset. Men de borde vara där).


Jag ringde visserligen MVC igår och frågade om inte barnet borde ha lagt sig tillrätta nu och om det var normalt att det inte har vänt på sig än och fick som svar att först i vecka 35 så bör barnet ha vänt på sig och har det inte gjort det, då får man åka in till sjukhuset och göra ett vändningsförsök. Känns lite läskigt. Det går ju att föda barn i säte, sambon är född så exempelvis, men det känns väldigt mycket mer riskabelt och svårt och jag har fått för mig att sätesbarn ofta blir snittade istället. Jag har ingen lust att bli snittad. Alls. Inte ens om det är planerat. Så jag hoppas att bebisen vänder sig rätt nån gång och inser att det är för dens eget bästa.


Jag kanske får ta ett snack med den.

Av rikku - 7 november 2008 12:00

Jag har försökt sammanställa en lista på alla ord Vanja kan. Jag har även delat in orden i kategorier så att det ska vara lättare. Jag är inte säker på att jag har fått med alla ord hon faktiskt kan säga, men jag skulle tro att jag har fått med de flesta i alla fall. Här kommer listan:


Kroppsdelar
 
1.            Hår
2.            Näsa
3.            Öga
4.            Öra
5.            Kind
6.            Mun
7.            Panna
8.            Hals
9.            Axel
10.        Arm
11.        Hand
12.        Tumme
13.        Mage
14.        Ben
15.        Knä
16.        Fot
17.        Rumpa
18.        Snippa
19.        Navel
20.        Tunga
21.        Tand
22.        Haka
 
Kläder
 
23.        Tröja
24.        Byxor
25.        Strumpa
26.        Sko
27.        Jacka
28.        Mössa
29.        Halsduk
30.        Vante
 
Mat
 
31.        Mat
32.        Gröt
33.        Äpple
34.        Aprikos
35.        Sylt
36.        Yoghurt
37.        Godis
38.        Välling
39.        Mjölk
40.        Potatis
41.        Ost
42.        Dricka
43.        Äta
44.        Kaffe
45.        Kaka
46.        Bulle
47.        Macka
 
Djur, natur och leksaker
 
48.        Nalle
49.        Tiger
50.        Kossa
51.        Blomma
52.        Kisse
53.        Vovve
54.        Pippi
55.        Häst
56.        Boll
57.        Bil
58.        Apa
59.        Docka
60.        Nyckelpiga (piga)
61.        Fluga
62.        Fjäril
 
Personer
 
63.        Mamma
64.        Pappa
65.        Vanja
66.        Wille
67.        Johan
68.        Nejra
69.        Morfar
70.        Farfar
71.        Mormor/farmor
72.        Bebis
73.        Barn
74.        Man
75.        Flicka
 
Möbler
 
76.        Kudde
77.        Täcke
78.        Stol
79.        Lampa
80.        Bord
81.        Dator
82.        Bok
83.        Klocka
84.        Väska
85.        Golv
86.        Potta
87.        Dusch
88.        TV
 
Verb
 
89.        Nanna (sova)
90.        Bajs/a
91.        Kiss/a
92.        Stänga
93.        Slänga
94.        Ramla
95.        Kasta
96.        Bompa (slå i)
97.        Titta
98.        Sitta
99.        Prutt/a
100.    Dansa
 
Övriga ord och uttryck
 
101.    Snutte
102.    Trött
103.    Vill ha
104.    Vill upp
105.    Tittut
106.    Blöja
107.    Kram
108.    Kom
109.    Puss
110.    Gos
111.    Smuts
112.    Gott
113.    Nej
114.    Tittut
115.    Busa
116.    Slut
117.    Tom
118.    Borta
119.    Byta
120.    Den
121.    Oj
122.    Hej då
123.    Skräp
124.    Varm
125.    Ledsen
126.    Post
127.    Blöt
128.    Usch
129.    Borste
Av rikku - 5 november 2008 11:45

Jaha, då var det amerikanska valet äntligen över då. Det har de ju bara tjatat om i tidningarna i över ett år nu.. Men nu är det äntligen över. Obama står som vinnare och jag tänker att för en gångs skull så valde det amerikanska folket rätt. Ja, av de möjligheter som fanns, i alla fall. Obama verkar vara en bättre kandidat än McCain i alla fall och åtminstone jag drar en suck av lättnad att den där hemska kvinnan Palin inte blir vicepresident. Ja, hon är säkert snäll och bra på många sätt, men hennes åsikter är minst sagt skrämmande, tycker jag.


Hur som helst. Grattis USA.


På tal om val så har det varit diskussion på föräldraforumet idag om dagis. Moderaterna har ju kommit med ett förslag om att det borde lagstiftas om att barn högst får vara 40 timmar per vecka på dagis och de ska ha rätt till fem veckors semester. Sen hur folk ska lösa det, det är upp till varje familj, det lägger de sig inte i.


Hrm. Ja, det är ju lätt att sitta och säga att "så här tycker vi att det ska vara, men hur det ska gå till, det är inte vårt problem".


På forumet är det dock en del som tycker att det här är det bästa förslag som någonsin har framlagt och äntligen är det någon som tänker på barnen och såna saker. Jaha, tycker jag, men de som inte har råd då? Varken jag eller Tommy har någon hög lön (på forumet verkar det vara norm att tjäna minst 30-40 000 i månaden.. efter skatt. Or so they say..) och för att barnen ska vara ens MAX 40 timmar i veckan, vilket de här personerna tycker är alldeles för mycket, så måste ju minst en förälder jobba deltid. För att det ska bli ännu mindre så får väl en förälder gå ner till 50% eller nåt.


Har folk råd med detta, menar de? Hur ska de som är ensamstående få ihop det? Min syster är ju ett bra exempel på det. Ensamstående med tre barn, varav ett går på dagis. Hon har lite högre lön än vad Tommy har, men inte mycket. Skulle hon då tvingas gå ner i arbetstid för att dottern inte ska "behöva" vara på dagis mer än 40 timmar i veckan, då skulle jag vilja veta vem som ska betala hennes hyra.


För övrigt, varför ska dagis vara så fruktansvärt och hemskt för barnen? Om det nu är så fruktansvärt och hemskt, då borde man ju inte sätta dem där överhuvudtaget. Då borde minst en förälder sluta jobba helt och hållet för att barnen ska slippa ifrån detta helvete som dagis tydligen ska vara.


Då blir det lätt att försörja familjen..


Nä, korkat förslag, tycker jag, och jag har inte ens kommit in i dagissvängen än. Visst är det fint och bra om barnen kan vara hemma med mamma och pappa så mycket som möjligt (men det försöker nog de flesta eftersträva ändå, utan lag) men det är oerhört korkat att tvinga fram sådant. Om de nu skulle låta förslaget gå igenom, då måste ju föräldrarna få ersättning för förlorad inkomst eller nåt sånt och det tror jag inte att regeringen vill gå med på.


Lika dumt tycker jag att förslaget om att tvinga fram delad föräldraledighet genom lag är. Visst är det jättebra om folk delade mer på föräldraledigheten, men det finns inte alltid möjlighet till det. Det ekonomiska skälet tror jag i och för sig inte på, alltså att familjen inte har "råd" att låta pappan vara föräldraledig för att han tjänar så mycket mer pengar än mamman, men det kan finnas andra orsaker. Exempelvis om den ena parten är arbetslös, då är det ju korkat att den som har ett jobb ska tvingas vara föräldraledig "bara för att".


Vi hade tänkt dela föräldraledigheten, jag och Tommy, men nu blev det inte så eftersom vi flyttade till Alingsås mitt i allt. Han fick jobb här, men jag har inget jobb. Jag har kvar min anställning i Trosa, visserligen, men att pendla 45 mil enkel resa varje dag, det känns inte som ett alternativ. Så då är det ju bättre att Tommy får jobba och jag fortsätter med att vara föräldraledig tills det är dags att sätta barnen på dagis (detta hemska ställe! Att vi kan med! Skäms på oss!)


Sen är det bara att hoppas på att jag får ett jobb då också. Annars kan det bli lite problem, kanske.

Av rikku - 4 november 2008 21:15

Hoho, nu börjar jag samla på mig ordentligt med vuxenpoäng. Idag bänkade jag mig framför TVn till Rapport och A-ekonomi. Medvetet och med viljes! Det, ni. 


Det har faktiskt börjat bli väldigt intressant att titta på nyheterna, tycker jag. Man får en helt annan inblick i vad som händer och jag förstår inte varför man inte har börjat med det tidigare.


Förra veckan så fastnade jag framför SVT24, den tråkigaste kanalen i hela utbudet. Det var en intressant föreläsning om minnesforskning, inlärningsmetoder och annat. Skolforum, tror jag att det hette. Det sas mycket intressant om hjärnan, minnet, hur vi lär oss saker, när vi lär oss saker (exempelvis att bara plugga och sen skippa nattsömnen var helt värdelöst, för då kom man inte ihåg något alls) och hur hjärnan påverkas vid exempelvis demens.


Jag önskar att jag hade koll på när såna program går, för jag skulle gärna se mer sånt.


Hmm.. man kanske skulle leta reda på ett test på nätet för att se hur många vuxenpoäng man har samlat på sig vid det här laget? :)

Av rikku - 4 november 2008 14:15
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av rikku - 4 november 2008 13:45

Det blev en pojk! Så nu är Yenny tvåbarnsmor till två små söta pojkar. :) Jag vet inte exakt när pojken föddes (pratade bara som hastigast med Markus på MSN) men han var tydligen ganska stor. 52 cm lång och 3970 gram.


Inlägget blir inte längre än så här, för jag är väldigt irriterad och ska strax börja på ett annat inlägg.


Men stort grattis till Yenny!

Av rikku - 3 november 2008 10:00

Senaste nytt! Det är en bebis på gång i Mariestad! Snart, förhoppningsvis idag, är Yenny tvåbarnsmor. :) Hurra! Hoppas att allting går bra, Yenny. Jag håller tummarna för dig. :)

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards