Thorn without a rose

Alla inlägg den 26 november 2010

Av rikku - 26 november 2010 20:30

Det är lite segt med uppdateringar här. Igen. Jag har inget att skylla på egentligen, jag vet inte varför det blir så. Det bara händer.


Ja, det knallar på här hemma i alla fall. Jag åker iväg på körlektioner lite nu och då och gör väl en hel del framsteg. Jag hoppas på att kunna köra upp snart, men vi får väl se. Jag måste bli färdig först.


Hemma har vi packat en del. Jag tar lite småplock här och där och vi har väl fått ihop ett tiotal kartonger redan. Lite böcker, lite gardiner, lite leksaker, lite köksgrejer. Jag har faktiskt tömt ett helt skåp i köket redan, så nu ska jag bara torka ur det också så klassas det som färdigt sen.


Det gäller att få bort så mycket som möjligt, utan att för den sakens skull låta det påverka vardagslivet negativt. Att ta bort saker vi använder dagligen hade varit ganska korkat att göra redan nu. Det är ju ändå över en månad kvar tills vi flyttar.


Barnen har blivit sjuka, igen. Först var det förkylning, sen magsjuka, förkylning igen och nu ögoninfektion. Jag vet inte hur många såna där intyg till Försäkringskassan vi har skickat in på sistone, men det är rätt många. Tommy har ett att skicka in nu, eftersom han var hemma i tisdags och vabbade. Onsdag var inga problem, då kunde jag vara hemma eftersom jag inte hade några möten eller någon körlektion, men på torsdagen var det problem igen eftersom jag var borta på förmiddagen på lektion och Tommy hade egentligen inte möjlighet att vara borta mer (de har jättemycket att göra på jobbet), så jag frågade mamma om hon kunde komma hit och hjälpa till och det gjorde hon.


Det är trevligt att få besök, fast det är ju synd att det oftast blir i samband med att barnen är sjuka.


Pank känner man sig nu också. Dels har inte a-kassan kommit igång än eftersom jag inte har fått arbetsgivarintyget från bemanningsföretag nummer 1 än. Innan det kommer in kan jag inte börja få några pengar. Gah! Det är bara att hoppas att det kommer snart. Jag har mailat, smsat och ringt om arbetsgivarintyget och förhoppningsvis kommer det i början av nästa vecka. Om det inte gör det, då vet jag inte vad jag ska göra...


Egentligen borde det inte vara sån panik med det. Klart att man vill att det ska komma igång så snart som möjligt, men det borde inte vara sån panik som det är just nu. Anledningen till att det ändå är det, det beror på bemanningsföretag nummer 2. Det är nämligen så att jag har fått felaktig lön den här löningen. Av okänd anledning så har jag fått mindre än 4000 kronor i lön. Eftersom Tommy har rätt dålig lön just nu så behöver vi verkligen bådas inkomster för att det ska gå ihop. Nån eller några tusenlappar mindre, det är okej, då klarar vi oss ändå, men 6-7000 kronor mindre, det är INTE okej.


Så. Strul med lönen, ingen a-kassa har kommit igång, jag har körlektioner att betala löpande och så har vi fortfarande räkningar att betala och helst vill vi ju ha mat på bordet också.. Ekvationen går av förklarliga skäl inte ihop längre. Som tur är så har vi haft en del undansparat. De pengarna har stadigt sjunkit under ganska lång tid nu, men idag fick jag ta 6000 därifrån till servicekontot för att kunna betala räkningarna. Det sved. Rejält. Vi har nu mindre pengar på sparkontot än vad jag hade trott. Det räcker med en enda stor utgift nu så har vi inget alls undansparat längre.


Det känns inte alls bra.


Men när jag väl är klar med körkortet så försvinner ju den pengatjuven i alla fall. Sen får vi hoppas att vi kan börja bygga upp sparkontot igen efter nyår. Jag tror inte vi kommer kunna göra det innan dess. Vem vet när pengarna kommer, liksom? Dels lönen, dels a-kassan. Visst, det är pengar jag ska ha och kommer att få, men när? Det kan ju dröja hur länge som helst, och vi kan ju inte handla mat med pengar vi kommer få nån gång i framtiden.


Nej, det känns verkligen inte alls bra, det här.


Flytten kommer ju heller inte vara gratis. Det är massvis med extrautgifter i samband med flytt, varav vi inte hade behövt nån av dem i dagsläget. Men men. Vi ska väl klara det på något sätt. I värsta fall får vi väl låna pengar av någon. Men det är verkligen sista utvägen. Jag vill inte stå i skuld till någon igen. Visst, vi har ett billån och mitt CSN-lån, men dem jobbar jag stenhårt på att få bort. Just nu går det väl mindre bra, med tanke på hur lite pengar vi har, men så snart vi är på fötter igen ska jag göra mitt bästa för att bli av med lånen. CSN ligger ju närmast till hands att få bort, men billånet s-k-a också bort, och det helst inom nästa år.


Men vem vet? Nästa år kanske också för med sig en massa oväntade, stora utgifter. I så fall får man ju ta det först, förstås. Skönt är ändå att veta att billånet minskar med 18000 varje år, så klarar vi det inte nästa år, då klarar vi det säkert året därpå. CSN är i alla fall borta i början på nästa år, hur vi än gör. DET känns skönt.


Men innan dess måste vi lösa dagens pengaproblem. Tyvärr kan inget mer göras nu, utan jag måste vänta tills på måndag innan jag får besked någonstans ifrån.


Så med detta bekymmer hängandes över sig ska man försöka ha en trevlig och avkopplande helg.


Japp...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards