Thorn without a rose

Alla inlägg den 4 oktober 2008

Av rikku - 4 oktober 2008 23:15
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av rikku - 4 oktober 2008 15:30

Vad skulle jag göra om jag hade 15 000 över varje månad, efter att räkningar är betalda? Diskussioner pågår för fullt på forumet huruvida 15 000 räcker till mat, nöjen och kläder eller ej. Jag har inte lagt mig i diskussionen eftersom jag inte har något att tillföra. För mig är den summan så absurd att jag kanppt ens kan tänka mig hur det skulle vara.


Så vad skulle jag göra med de pengarna?


Tja, till en början med så skulle jag lägga mycket på sparande, såklart. Vi skulle lägga en stor del på att betala av lånen. Med 15 000 över i månaden så skulle jag betala av mitt CSN-lån på två månader, exempelvis. Billånet skulle gå härnäst. Det skulle dock ta längre tid, men samtidigt så skulle man ju sänka månadskostnaden rätt rejält med bara en sån inbetalning. Då skulle man få ännu mer pengar över och kunna betala ännu mer..


Men säg att man skulle lägga 5000 extra på vardera lån och sen spara 5000. Det skulle kännas som en bra situation. Jag har svårt att tro att vi helt plötsligt skulle börja spendera en massa pengar på kläder och nöjen och sånt. Kanske skulle man köpa nåt extra plagg här eller där, men att 15 000 skulle gå åt till det.. nej, aldrig i livet. Men det är klart.. är man vad vid ett överflöd av pengar så kanske ens uppfattning om vad de är värda ändras. Men jag har svårt att tro det om mig själv.


I övrigt så har det varit en bra dag. Jag fick sova till klockan tio idag och Vanja sov dessutom hela natten så det har varit underbart skönt. Jag känner mig mer utvilad än vad jag har gjort på hela veckan. Vi har dessutom röjt lite här hemma så det ser mer städat ut (utan att "städa" dock. Städdagen är först imorgon.) och det bidrar ju till att man tycker att livet är trevligare.


Mindre trevligt är att räntan har gått upp igen. Nu är vi snart uppe i 8% ränta. *suck* Visst gör det inte många kronor, men det är ändå störande att summan aldrig sjunker, trots att man betalar av lånet så det är mindre del att ha ränta på. Men tråkigt nog så kan vi inte binda räntan eftersom vi inte har något att ha som säkerhet enligt banken. Bilen räknas tydligen inte som säkerhet.


Men man får se det från den ljusa sidan; om räntan går upp idag så kan den gå ner i morgon. Det är bara att vänta och se. Hur som helst så har vi ju råd med det.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards