Thorn without a rose

Alla inlägg den 4 oktober 2010

Av rikku - 4 oktober 2010 21:15

Vi börjar få allt mer problem med nattningarna här hemma. Ända sen Lukas började klättra ur spjälsängen så har vi haft problem. Jag började ju med att ta bort spjälorna så han kunde klättra i och ur själv (istället för att ramla ur och slå ihjäl sig). Sen fick Vanja en ny säng och Lukas fick överta hennes lilla växa-säng.


Nå, ända sen han fick möjligheten att klättra i och ur sängen så började helvetet på jorden vid läggdags. Han vägrar ligga kvar i sängen. Han springer ur h-e-l-a tiden. Det kan ta flera timmar innan han äntligen ligger kvar i sängen och somnar. Inte hjälper det att Vanja ligger och hetsar honom heller. *suck* Jag har slut på idéer på hur sjutton vi ska göra. Jag vill absolut inte ha det så här. jag vill inte att läggningen ska ta flera timmar. Jag vill inte behöva springa efter Lukas varannan minut för att han vägrar ligga still.


Vi har provat att bara bära tillbaka honom utan att säga något (TV-nannys metod).

Vi har provat att prata med honom, förklara varför han måste ligga kvar i sängen.

Vi har provat att stå vid dörren och vakta, så att varje gång han kliver upp så ropar vi åt honom att gå och lägga sig.

Vi har provat att vagga honom (funkade sådär. Gick bra för Tommy häromdagen, men för mig gick det åt helvete. Han bara skrek och vred sig och gjorde det helt omöjligt att hålla honom).

Vi har provat att sjunga för honom så att han ska kunna koppla av.

Vi har provat att låta dem vara uppe lite längre för att de ska bli tröttare, men Lukas blev snarare bara piggare. Övertrött, antagligen. *suck*

Vi har provat att lägga Lukas före Vanja så att han ska kunna varva ner själv och därmed somna fortare. (Gick inte alls. Slutade med att vi, en timme senare, var tvungna att lägga Vanja i alla fall utan att Lukas hade somnat).


Idag provade jag det mesta. Först att bära tillbaka honom, sen att säga till honom redan när han var på väg från sängen, sedan att säga till honom på skarpen att han måste ligga i sängen och sova, sen provade jag att vagga honom, men det fick jag ge upp ganska så snart (annars hade jag nog tappat honom). Jag sjöng för honom, klappade hans kind och strök honom över håret, vilket resulterade i att han slängde sig över mig ett tiotal gånger och sa "koooom!" (Behöver jag säga att jag inte får plats i hans säng? Ja, det behövde jag. Till Lukas, i alla fall.) Efter kanske en halvtimme så somnade han i alla fall, tack och lov. Det var ändå relativt snabbt, för att vara nuförtiden. För en månad sen behövde vi bara ge barnen välling, lägga dem, säga god natt och stänga dörren så somnade de av sig själva. Men det var då, det..


Jag får hoppas att Lukas sover hela natten åtminstone. Det är sällan han gör det. Han är en sån orolig liten själ. I natt sov han flera timmar i vår säng. Det hade ju varit bra, om jag hade kunnat sova samtidigt. Men det kan jag inte. När vi har barnen i sängen så kan jag inte somna. Jag ligger spänd och oroar mig för att barnen ska klämmas under antingen mig eller Tommy. Jag ligger i helt onaturliga ställningar för att skydda dem och det funkar ju inte.


Jag behöver också sova på nätterna.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards