Thorn without a rose

Alla inlägg den 21 oktober 2010

Av rikku - 21 oktober 2010 20:30

Det finns mycket som sker i livet som, när man ser tillbaka på det, faktiskt var mer eller mindre en vändpunkt som fick hela livet att ta en helt ny inriktning. Det kanske verkar litet, eller rent av dåligt, när det händer, men i efterhand visade det sig vara stort och/eller bra.


Här skulle jag kunna ge ett lysande exempel på ett sådant tillfälle, men jag är för snäll för det. De flesta som känner mig vet vad det handlar om.


Nå, jag vill väl inte drista mig till att säga att det här är ett sådant tillfälle, men det har i alla fall möjligheten att bli det.


I tisdags fick jag ett telefonsamtal från chefen. Det var inte för att skicka iväg mig på något uppdrag han ringde, utan för att delge mig den tråkiga nyheten att de måste skära in på personal och jag var en av dem. Föga förvånande, enligt mig. Jag har ju inte fått jobba på evigheter. De senaste tre veckorna har jag jobbat fyra dagar. Fyra. På tre veckor.


Nå, jag blev inte särskilt ledsen. Om något så blev jag faktiskt lättad, för nu är det mycket som löser sig som jag har oroat mig över.

  • Det är inte längre superbråttom med körkortet (även om jag naturligtvis ska försöka ta det så snart som möjligt).
  • Vi behöver inte köpa en bil på stört när jag blir klar med körkortet. Det har oroat mig något enormt hur sjutton vi ska ha råd med det nu.
  • Vi är inte längre fastlåsta i Alingsås utan har nu möjligheten att flytta, om vi så önskar.

Dessutom slipper jag den dagliga oron när jag är utan uppdrag, att aldrig veta när eller om de ringer för att skicka mig till något nytt ställe. Bara det är en lättnad.


Nu ska jag försöka hitta ett nytt jobb, förstås, och då helst inte på ett bemanningsföretag. Hur lätt nu det är. 80% av alla jobb som är ute verkar ju vara via bemanning nuförtiden. Jag ringde till företaget i Borås, men han var på tjänsteresa fram till den 25:e, så jag får återkomma då. Det vore ju guld att få jobb där, men ärligt talat så skulle jag nog vara nöjd på de flesta ställen, tror jag. Jag är ganska lätt att tillfredsställa, jag har inte så höga krav. Jag ska skicka in en ansökan till Volvo också, så får vi se vad de säger. Jag har ju hört rykten om att de skulle anställa, så varför inte mig?


Jag känner mig rätt optimistisk. Möjligheterna breder ut sig. Hur det blir med förskoleplats är ju förstås ett frågetecken, men vi får väl fråga någon som vet.


Hur som helst så har jag två veckor på mig att söka jobb som en galning innan jag blir officiellt arbetslös och får springa till Arbetsförmedlingen i tid och otid. Nej, nu var jag orättvis. Förra gången fick jag faktiskt bara gå dit två eller tre gånger, så något springande var det ju inte tal om. Inte fick jag väl någon större hjälp heller, om jag ska vara ärlig, men allvarligt talat; vem förväntar sig det då nuförtiden?

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards