Thorn without a rose

Alla inlägg den 27 oktober 2010

Av rikku - 27 oktober 2010 21:00

Puh, för den här dagen! Som jag skrev i förra inlägget så började dagen kvart i fyra med att Lukas kräktes. Han kräktes var 5:e, var 10:e minut fram till ungefär 12-tiden. Jag har torkat spya i alla rum utom köket, och oräkneliga är de antal gånger jag stått med Lukas hukad över toaletten då stackarn har hulkat upp de där äckliga slemklumparna.


Men mellan alla toalettbesök så har han varit pigg och kry. Han har inte ens varit särskilt gnällig. Fast när Tommy och Vanja kom hem, då började det.. Syskonkärlek, minsann. De triggar varandra; gnäller, skriker, bryter ihop, knuffas och tjatar. Det är först när man har dem var för sig som man märker hur annorlunda de blir när de är tillsammans. Märkligt, men så är det.


Efter 12-tiden så lugnade det ner sig i alla fall. Vi har i och för sig mest tagit det lugnt, Lukas och jag. Vi har tittat på TV, gosat i soffan, lekt i barnens sovrum, men bara väldigt stillsamma lekar. Jag försökte få honom att sova middag, men det ville han inte alls vara med på och jag hade inte hjärta att insistera. Inte idag, när han har mått så dåligt. Han sov en kort stund på morgonen, strax före nio somnade han, men inte ens en timme senare var han uppe och kräktes igen. Gröten, som jag fick i honom utan problem, fick jag torka upp i soffan, på mattan och på golvet i vardagsrummet.


Nå, efter den korta vilostunden på morgonen så sov han ingenting. Jag trodde att det skulle bli problem att hålla honom vaken vid middagen, men det gick faktiskt bra. Han åt inte så väldigt mycket, men han fick i alla fall i sig mat, och fick behålla den.


Vid halv sju lade vi barnen. Efter en flaska välling så somnade Lukas på stört. Inte ens en gång försökte han gå upp ur sängen, inte en gång klagade han över att det var dags att sova (om man räknar bort innan de kom i säng, förstås).


Tänk om det kunde vara så här lätt jämt vid läggdags. Men nej, det krävs en halv dags spyor för att läggningen ska vara smidig. Jaja. Nån vacker dag blir väl alla nattningar så här enkla. :) "Problemet" är bara att jag är i samma skick. Jag har också varit vaken sen kvart i fyra och är ganska mörbultad själv. Jag skulle nog också kunna somna på stört.


Nåväl. Lite fick jag i alla fall gjort idag. Jag har sökt tre jobb, varav ett är här i Alingsås. Det här i Alingsås skulle vara det bästa, faktiskt, eftersom det är ett svetsjobb. Men hey, vem är kräsen? Jag kan tänka mig att jobba med det mesta, sålänge det är ett jobb jag trivs med. Jag är förbaskat anpassningsbar och har inte alls höga krav. Det jag känner just nu är väl att jag helst vill jobba med vuxna människor. Jag är liiite trött på att jobba med 18-20-åringar. Jag har absolut inget gemensamt med dem och det är nästan omöjligt att föra ett samtal med folk som bara pratar om vilken fest de var på i helgen, vilken fest de ska på nästa helg och hur fulla de var och så vidare. That's not my life.


De, i sin tur, tycker naturligtvis att det är dötråkigt att prata med mig som bara pratar om barnen, mer eller mindre.


Nåväl. Vi får se om jag får mer gjort imorgon. Helst hade jag velat lämna Lukas till förskolan, men de verkar tro att han har varit magsjuk och vill inte ha dit honom, så jag måste väl hålla hemma honom imorgon också.. *suck*

Av rikku - 27 oktober 2010 07:00

Jahapp. Alla planer för dagen verkar gå i stöpet. Lukas vaknade kvart i fyra och kräktes. Sen fortsatte han kräkas ungefär en gång var 5:e-10:e minut. Det märkliga var att det var inte vanligt kräk, så att säga, utan han spydde gult slem. Jag ringde till 1177 och frågade vad det kunde vara för han verkar inte så sjuk i övrigt. Han har inte feber (termometern visade på 36 grader, det är ju till och med lite mindre än vad han brukar ha). Han är inte särskilt hängig, förutom just när han kräks.


Kvinnan jag pratade med på 1177 trodde att det kunde vara så enkelt som att han är förkyld och istället för att näsan rinner så åker snoret ner i magen och då kräks han upp det istället. Det känns ju som en lättnad, även om det inte är så kul att springa med Lukas till toaletten var 10:e minut. Jag hade lyckats få i Lukas en flaska välling precis innan jag ringde och naturligtvis så kräktes han upp allt det just när jag stod i telefon. Hon föreslog att jag skulle ge honom gröt istället för välling eftersom välling är så lättkräkt.


Så snart ska jag fixa gröt till lilleman och försöka få honom att äta. Han är inte förtjust i idéen, men om vi bara tar det lugnt (och herregud, vi har ju hela dagen på oss, inga tider alls att passa) så ska det nog gå.


Vanja fick gå till förskolan i alla fall. Det är ju synd att hon ska missa bara för att lillebror är sjuk. Hade det inte varit för att de skulle ha särskilda aktiviteter idag så hade hon kunnat stanna hemma också, men det är tydligen "Nallens dag" idag och alla barn skulle ha med sig en nallebjörn och så skulle de ha något slags kalas också och det tror jag Vanja tycker om.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards